ترکینگ سه بعدی دوربین در تری‌دی‌مکس
با استفاده از افتر افکت

پیش‌نمایش
با این که محبوب‌ترین روش برای ردیابی یک صحنه‌ی لایو اکشن کار کردن با سیستم‌های مخصوص ردیابی سه‌بعدی مانند Boujou و PF Track و Syntheyes و خروجی گرفتن از دوربین به برنامه‌ی سه‌بعدی است.
همه نمی‌توانند هزینه‌ی این سیستم‌های ردیابی سه‌بعدی را بپردازند.
برای آن‌هایی که منابع محدودی دارند، می‌توانند این صحنه‌ها را در افتر افکت ردیابی کنند و سپس خروجی داده‌ی ردیابی را بگیرند و به یک برنامه‌ی سه‌بعدی وارد کنند.
در این آموزش من به شما نشان می‌دهم که چگونه یک صحنه‌ی لایو اکشن را در افترافکت ردیابی کنید و سپس از داده‌ی دوربین خروجی بگیرید و در تری‌دی‌مکس استفاده کنید.

1. تنظیمات پروژه

  • قدم اول
    افترافکت را باز کنید.
  • قدم دوم
    به Composition > New Composition بروید تا یک ترکیب‌بندی جدید درست کنید.
    می‌توانید برای این کار از کلیدهای Ctrl-N نیز استفاده کنید. که پنجره‌ی Composition Settings را باز می‌کند.
    میزان Width و Height را به ترتیب برابر با ۱۲۸۰ و ۷۲۰ قرار دهید.
    Frame Rate را برابر با ۲۵ و Duration را برابر با ۱۲ثانیه قرار دهید. روی OK کلیک کنید.
  • قدم سوم
    به File > Import > File بروید تا دنباله‌ی عکس‌ها را دانلود کنید.
    به جای این کار می‌توانید از Ctrl-l نیز استفاده کنید. اولین عکس از دنباله‌ی عکس را دانلود کنید و گزینه‌ی JPEG Sequence را روشن کنید. روی Open کلیک کنید.
  • قدم چهارم
    در پنجره‌ی Project دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید و دکمه‌های Alt-Ctrl-G را بزنید تا پنجره‌ی Interpret Footage باز شود.
    در پنجره‌ی Interpret Footage نرخ فریم را برابر با ۲۵ قرار دهید و روی OK کلیک کنید.
  • قدم پنجم
    دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید و آن را داخل ترکیب‌بندی بکشید و رها کنید.
    می‌توانید فیلم را در comp view ببینید.
  • 2. ردیابی دوربین در افتر افکت

    • قدم اول
      لایه‌ی دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید
      و به Animation > Track Camera بروید.
  • قدم دوم
    سیستم ردیابی دوربین سه‌بعدی شروع به تحلیل فیلم خواهد کرد و در دوقدم آن را تحلیل می‌کند.
  • قدم سوم
    بعد از چند ثانیه روند تحلیل تمام می‌شود. حالا می‌توانید چند نقطه‌ی ردیابی در صحنه ببینید.
    اگر این نقطه‌ها خیلی کوچک هستند، می‌توانید اندازه‌ی آن‌ها را در Track Point Size که در 3D Camera Tracker قرار دارد، افزایش دهید.
  • قدم چهارم
    این نقطه‌های ردیابی کمک می‌کنند که dummy 3D plane/null و دوربین را درست کنید. باید حداقل چهار نقطه را انتخاب کنید که dummy کمک کننده یا لایه ایجاد شود.
    چند نقطه‌ی ردیابی را در روی زمین همانطور که در عکس پایین نشان داده شده است، انتخاب کنید.
  • قدم پنجم
    حالا که نقاط را انتخاب کردید، دوباره با موس کلیک کنید و Create Null and Camera را انتخاب کنید.
  • قدم ششم
    در تایم‌لاین شما یک شی null و یک دوربین سه‌بعدی می‌آید.
    این شی null حفره است و در فیلم می‌ماند و دوربین را دنبال می‌کند.

 خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به تری‌دی‌مکس

  • قدم اول
    به www.aenhancer.com بروید و می‌بینید که یک اسکریپت
    رایگان به اسم AE3D برای افترافکت منتشر کرده‌اند.
    می‌توانید اسکریپت را از آن جا دانلود کنید.
    این اسکریپت یک آموزش هم دارد. فقط اسکریپت را کپی کنید
    و درون فولدر Script در افترافکت پیست کنید.
  • قدم دوم
    افترافکت خود را ببندید و دوباره باز کنید. دوباره همان ترکیب‌بندی را باز کنید.
    شی null و لایه‌های دوربین سه‌بعدی را انتخاب کنید و به File > Script > AE3D_Export.jsx بروید.
  • قدم سوم
    در پنجره‌ی AE3D گزینه‌ی 3ds Max را انتخاب کنید و نام فایل را camera tracker.ms بگذارید و روی Export کلیک کنید.
    با این کار فایل اسکریپت 3ds max روی دسکتاپ ذخیره می‌شود.
  •  درست کردن صحنه در 3ds Max

    • قدم اول
      3ds Max را باز کنید.
  • قدم دوم
    به MAXScript > Run Script بروید.
  • قدم سوم
    اینجا اسکریپت camera track.ms را که از افترافکت خروجی گرفته‌اید، انتخاب کنید. روی Open کلیک کنید.
  • قدم چهارم
    در صحنه یک دوربین سه‌بعدی و یک dummy دارید.
  • قدم پنجم
    در perspective view دکمه‌ی c را برای دید دوربین بزنید.
  • قدم ششم
    الان دوربین وارونه است. باید مختصات دوربین را تصحیح کنید.
  • قدم هفتم
    دوربین و dummy را انتخاب کنید و آن‌ها را با هم یک گروه کنید.
  • قدم هشتم
    بعد از گروه کردن در viewport سمت چپ بپرید. ابزار Rotate را انتخاب کنید و آن را به سمت راست بچرخانید.
    هدف شما باید این باشد که dummy را روی خطوط شبکه بگذارید
  • قدم نهم
    کمی dummy را تنظیم کنید تا صاف شود.
  • قدم دهم
    در camera view بپرید. دکمه‌های Alt-B را بزنید تا پنجره‌ی Viewport Configuration باز شود.
    Use Files و گزینه‌ی Animate Background را روشن کنید. روی Files کلیک کنید.
  • قدم یازدهم

    عکس را انتخاب کنید و گزینه‌ی Sequence را روشن کنید و روی Open کلیک کنید.

  • قدم دوازدهم
    گزینه‌ی Show Safe Frame را در camera view روشن کنید.
    می‌توانید به جای این کار از دکمه‌های Shift-F نیز استفاده کنید.
  • قدم سیزدهم
    حالا می‌توانید هر مدل سه‌بعدی‌ای که می‌خواهید درست کنید و آن را روی شبکه اطراف dummy قرار دهید.
    من به شخصه یک مدل بشکه درست کردم که آن را در صحنه وارد کرده‌ام.
  • قدم چهاردهم
    در این مرحله اگر از صحنه‌ی کامل رندر بگیرید و ویدیو را پخش کنید، متوجه یک مشکل سر خوردن در شی سه‌بعدی می‌شوید.
    برای گذر از این مشکل، dummy و دوربین را که با هم یک گروه کرده‌اید کمی به پایین بکشید.
    باید dummy را در نیمه‌ی خطوط شبکه ی مشکی بگذارید.
  • قدم پانزدهم
    یک plane زیر بشکه‌ی سه‌بعدی بگذارید. Matte Shadow را به plane اعمال کنید.
  • قدم شانزدهم
    به صحنه Skylight اعمال کنید. گزینه‌ی Cast Shadow را روشن کنید.
  • قدم هفدهم
    از قاب‌تان رندر بگیرید و می بینید که بشکه‌ی سه‌بعدی به خوبی با صحنه ادغام شده است.
    حالا می‌توانید از کل توالی رندر بگیرید و وقتی ویدیو را پخش می‌کنید می‌بینید که بشکه‌ی سه‌بعدی به خوبی با صحنه‌ی زنده تطابق دارد.

تیجه‌گیری

سیستم ردیابی دوربین سه‌بعدی در افترافکت ویژگی بسیار خوبی برای ردیابی سه‌بعدی است.
وقتی با برنامه‌های سه‌بعدی ترکیب شود، نتایج فوق‌العاده‌ای به دست می‌دهد.
من تلاش خواهم کرد آموزش‌های جذاب‌تری بر اساس ردیابی دوربین سه‌بعدی برای شما بیاورم.

پایان بخش :

ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس