مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

تصویر شاخص مقاله ادوبی xd

ادوبی ایکس دی چیست ؟ + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

نرم افزار ADOBE XD چیست؟

نرم افزار ادوبی ایکس دی یک برنامه طراحی دیجیتالی است که بر اساس طراحی وکتور عمل می کند. از آن به صورت اختصاصی برای طراحی رابط کاربری استفاده می شود و به نوعی اساس طراحی آن بر مبنای تجربه کاربری است.

مخفف نرم افزار ادوبی xd ، عبارت Adobe Experience Design است . از همین تعریف نیز می توان به عملکرد و ماهیت نرم افزار ادوبی ایکس دی پی برد. این برنامه یک راه حل جدید و بسیار موفق است که در طراحی وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین به کمک آن مفاهیم و طرح های ذهنی اولیه به سرعت به نمونه های اولیه تبدیل می شوند.

کاربرد های ادوبی ایکس دی

Adobe xd سازگار با پلتفرم های مختلف

این نرم افزار به صورت اختصاصی برای طراحی های اولیه، تحقیق و برنامه ریزی، مشخص کردن مسیر و مراحل کار، مدیریت گردش کار، ایجاد هماهنگی و تعادل، ماکت سازی و طراحی کامل نمونه ها استفاده می شود . از همه مهم تر برقراری یک همکاری و ارتباط موثر بین اعضای تیم طراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

این نرم افزار به صورت اختصاصی و سازگار با پلتفرم های مختلف طراحی شده است. هم دارای نسخه های تحت وب است و هم برای سیستم عامل و گوشی های همراه کاربرد دارد. در نتیجه نرم افزار دارای نسخه های اختصاصی مک، ویندوز، اندروید و iOS است. نرم افزار به صورت رایگان در دسترس کاربران است و امکان استفاده از فضای ذخیره سازی ابری را هم به آن ها می دهد.

تاریخچه ادوبی ایکس دی

ابزار های طراحی UX در چه زمینه کاربرد دارند؟

اگر به صورت کلی بخواهیم در مورد عملکرد ابزار هایی با عنوان ابزار های طراحی UX حرف بزنیم، باید بگوییم از ایجاد یک سیستم طراحی منسجم گرفته تا طراحی جریان کار برای نوآوری و طراحی یک دستگاه نوآورانه نمونه سازی رابط های کاربری پیچیده به منظور آزمایش کاربری و مواردی از این دست، طراحان می توانند از میان ابزار های مختلف و متنوع طراحی UX موجود یکی را انتخاب کنند.

به صورت کلی طراحان UX به ابزار های مختلفی نیاز دارند تا بتوانند مراحل مختلف یک جریان کاری UX را طراحی و تکمیل کنند.

ادوبی ایکس دی

این مسیر طراحی شامل مرحله تحقیق و بررسی تا مرحله طراحی، نمونه سازی پروتوتایپ و طراحی نمونه دستی می شود.

ابزار های موجود برای طراحی های UX تنوع بالایی دارند. از نرم افزار های Sketch گرفته تا نرم افزار های Figma و InVision Studio که به تازگی معرفی شده است، همگی از جمله بهترین ابزار های طراحی UX موجود هستند. اما در این میان نرم افزار دیگری هم وجود دارد که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است. این نرم افزار، Adobe XD نام دارد. یک نرم افزار طراحی UX بسیار محبوب که کارایی و محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است.

نرم افزار adobe xd چیست ؟

نرم افزار ادوبی ADOBE XD از کجا کار خود را آغاز کرد؟

برای این که بیش تر با این نرم افزار آشنا شویم بهتر است نگاهی کوتاه به تاریخچه و مسیر پشت سر نرم افزار ادوبی ایکس دی نیز بیاندازیم. این نرم افزار مدت زمان زیادی نیست که به دنیای طراحی و فناوری معرفی شده است. این نرم افزار توسط شرکت غول نرم افزاری ادوبی طراحی و توسعه یافته است . در ابتدا بعد از افزایش کاربرد نرم افزار های طراحی UX موجود مانند اسکچ، شرکت ادوبی نیز به فکر طراحی یک نرم افزار مشابه افتاد .

طراحی وبسایت با نرم افزار ادوبی ایکس دی

سال 2015 یک نمونه از این نرم افزار را تحت عنوان Project Comet طراحی و عرضه کرد.

همچنین در سال 2016 یک نسخه دیگر با نام Adobe Experience Design CC توسط شرکت ادوبی طراحی و عرضه شد . اما تنها مخصوص کاربران سیستم عامل مک بود. به دنبال آن هم نسخه بتا نرم افزار Adobe XD در اواخر سال 2016 عرضه شد.

قابلیت های ادوبی ایکس دی

در نهایت در سال 2017 اولین نسخه رسمی نرم افزار ادوبی ایکس دی منتشر شد. نسخه های به روز شده نرم افزار با ارتقا کارایی و ابزار ها در حال انتشار است . آخرین ورژن به روز شده آن هم در سال 2021 منتشر شد . این نرم افزار چشم انداز روشنی نیز نسبت به آینده دارد . از همین رو شرکت ادوبی در تلاش است مشخصات و قابلیت های مختلف برنامه از جمله انیمیشن سازی آن را به سطوح بالاتری ارتقا ببخشد.

طراحی رابط های گرافیکی با ادوبی ایکس دی

چرا نرم افزار ادوبی ایکس دی نسبت به سایر برنامه ها ترجیح داد شد؟

نرم افزار ها یا ابزار های طراحی UX تا پیش از انتشار Adobe XD نیز وجود داشتند و محبوبیت آن ها زیاد بود. با این حال با وجود ادوبی ایکس دی و با انتشار نسخه های به روز تر این برنامه، بسیاری از طراحان استفاده از ادوبی ایکس دی را ترجیح می دهند.
دلیل اول آن سازگاری بالاتر نرم افزار ادوبی با سایر پلتفرم ها و سیستم عامل ها است. نرم افزاری مانند اسکچ تنها برای سیستم عامل مک قابل استفاده است. یعنی کاربران اپل تنها می توانند از این برنامه استفاده کنند. این در حالی است که ادوبی ایکس دی به راحتی هم با مک و هم با ویندوز سازگاری دارد . همچنین نسخه های موبایل آن نیز دارای نسخه سازگار با اندروید و آی او اس است.
از همه مهم تر این که نرم افزار Adobe XD به خوبی با سایر پلاگین ها و نرم افزار های طراحی مانند فتوشاپ و افترافکت نیز سازگار است .

پروتوتایپ ادوبی ایکس دی

نرم افزار ادوبی ایکس دی چه قابلیت هایی دارد؟

نرم افزار این قابلیت را دارد تا از آن برای ایجاد طرح ها و نمونه های اولیه یا همان طرح های پروتوتایپ استفاده کنید. ایجاد طرح ها و ماکت های اولیه در این نرم افزار بسیار راحت و سریع صورت می گیرد و همین امر موجب می شود فرایند طراحی با سرعت بسیار بالایی و در کم ترین زمان ممکن انجام شود. قابلیت طراحی UI و طراحی UX به همراه طراحی پروتوتایپ از دیگر مشخصه های این برنامه است.

اما مهم ترین قابلیتی که نرم افزار Adobe XD دارد، امکان طراحی رابط کاربری توسط این برنامه است. به کمک این نرم افزار می توان رابط های کاربری جذاب را بر اساس تجربه کاربران طراحی کرد . همچنین از آن برای ایجاد تحقیقات کاربردی، نمونه سازی اولیه، تجزیه و تحلیل رقابتی و … استفاده کرد. کنترل گردش کار و مدیریت پروژه های طراحی به واسطه این رابط کاربری بی نظیر است.

قابلیت های نرم افزار ادوبی ایکس دی

طراحی وب سایت

طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط های گرافیکی منحصر به فرد از دیگر قابلیت های مهم نرم افزار ادوبی ایکس دی است.

به کمک این نرم افزار می توان نه تنها نمونه نهایی را به صورت کامل نمایش داد، بلکه از سیم کشی گرفته تا نمونه سازی اولیه و نمایش یک رابط کاربری متحرک را می توان به کمک این نرم افزار انجام داد. انجام طراحی های بصری، طراحی های تعاملی، طراحی وب سایت و برنامه های موبایل، پشتیبانی از ابزار ها و کلید های میانبر کاربردی از دیگر قابلیت های نرم افزار ادوبی ایکس دی است.

به کمک قابلیت تکرار شبکه ای نرم افزار می توان لیست ها و گالری های مختلف را ایجاد کرد. قابلیت طراحی صوتی نیز در نرم افزار وجود دارد که سرعت کار را افزایش می دهد. با استفاده از این نرم افزار می توان طراحی لوگو، طراحی نماد و طراحی دکمه ها و کلید ها را نیز با کیفیتی بالا انجام داد.

طراحی وب سایت با استفاده از نرم افزار ادوبی ایکس دی

ابزار های نرم افزار ادوبی ایکس دی

این نرم افزار بخش های متنوعی دارد. یک بخش آن مربوط به طراحی است و کاربران با دسترسی به آرت برد های مختلف در این بخش می توانند فرایند های طراحی و نمونه سازی را انجام دهند. ابزار های مختلفی در این قسمت در دسترس است.

بخش بعدی مربوط به قسمت پروتوتایپ نرم افزار است که به نمونه سازی های اولیه می پردازد. برای طراحی وب سایت و طراحی برنامه های موبایل می توان از ابزار های این بخش کمک گرفت. ابزار های ویرایشی، ابزار های ساخت رابط کاربری، ابزار های انیمیشن سازی و … از دیگر بخش هایی است که در نرم افزار Adobe XD در دسترس است.

طراحی رابط کاربری با نرم افزار ادوبی ایکس دی

مزیت های استفاده از نرم افزار ADOBE XD چیست؟

استفاده از نرم افزار ادوبی ایکس دی برای طراحان حرفه ای مزیت های زیادی دارد. این نرم افزار فرایند ایجاد رابط کاربری را بسیار راحت تر و سریع تر کرده و موانع موجود در نرم افزار های قبلی را از بین برده است.

به این ترتیب دسترسی به بسیاری از ابزار ها و کارایی ها راحت تر و سریع تر شده است.

مزیت های استفاده از نرم افزار ADOBE XD

کیفیت کار بالای نرم افزار Adobe XD مزیت دیگری است که موجب محبوبیت بیش تر این نرم افزار بین طراحان شده است.

کیفیت نمونه های اولیه در حدی با ادوبی ایکس دی بالا می رود که موجب موفقیت بیش تر یک پروژه در انتها خواهد شد. قدرت بالای نرم افزار در طراحی UX مزیت مهمی است که محبوبیت این برنامه را افزایش داده است.

کیفیت کار بالای نرم افزار Adobe XD

از آن جایی که نرم افزار ادوبی ایکس دی یک برنامه هماهنگ کننده و کنترلی است، می تواند بهترین گزینه برای کنترل و مدیریت پروژه های طراحی مختلف باشد و با هماهنگی و تعاملی که بین اعضای تیم ایجاد می کند، گردش کار را راحت و دقیق تر کرده و موجب می شود یک پروژه دقیقا در مسیر درست خود پیش برود.

ابزار های طراحی UX در ادوبی ایکس دی

مزیت دیگر این نرم افزار سازگاری بالای آن با سایر پلتفرم ها، نرم افزار ها و پلاگین ها است. پلاگین های هم سو با نرم افزار روز به روز در حال افزایش است و کارایی نرم افزار به این ترتیب افزایش می یابد. از همه مهم تر این که ادوبی ایکس دی دارای نسخه های سازگار با مک، ویندوز، اندروید و iOS است و از این رو کاربران زیادی می توانند از آن استفاده کنند. وجود نسخه های رایگان، به روز رسانی دائمی و دسترسی به فضای ذخیره سازی ابری از دیگر مزایایی است که نرم افزار Adobe XD برای طراحان دارد.

طراحی رابط کاربری پیشرفته

اهمیت آموزش و یادگیری نرم افزار ادوبی ایکس دی

با توجه به تمام مزیت ها، کارایی ها، قابلیت ها و اهمیت استفاده از نرم افزار Adobe XD در دنیای طراحی، خصوصا طراحی UI و UX و همچنین تاثیری که این برنامه در کنترل و مدیریت گردش کار پروژه ها دارد و می تواند بهترین گزینه برای هماهنگی تیمی در یک پروژه طراحی باشد، استفاده از این نرم افزار یک ضرورت است.

به همین دلیل هم باید برای استفاده و کار با نرم افزار ادوبی ایکس دی حتما از آموزش های تخصصی استفاده کرد تا با بخش های مختلف برنامه و نحوه استفاده از آن ها به خوبی آشنا شد. تسلط بالا روی نرم افزار تنها با استفاده از دوره های تخصصی آموزش Adobe XD امکان پذیر است.

پایان بخش :

ادوبی ایکس دی چیست ؟ + فیلم آموزشی

5/5 - (26 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه