مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

ساخت ابر در نرم افزار تری دی مکس

ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس با استفاده از Particle Flow و AfterBurn

فهرست عناوین

برای ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس باید بدانیم که ، AfterBurn یک افزونه حجمی عالی برای Autodesk 3ds Max می باشد. در این آموزش، ما به شما نحوه استفاده از AfterBurn، همراه با Particle Flow را برای ایجاد یک صحنه واقعی از ابر واقع گرایانه را نشان می دهیم.
این آموزش را با انجام برخی از ترکیب ها در Adobe After Effects برای بهتر شدن نتیجه، به پایان می رسانیم.

شروع آموزش ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس :

1.ایجاد ساختار سیمی (Wire Structure)

مرحله 1 :

 اول از همه به قسمت Create> Particles> Particle Flow Source بروید.

ایجاد ساختار سیمی (Wire Structure) برای ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس
ایجاد ساختار سیمی (Wire Structure) در تری دی مکس

مرحله 2 : . ایجاد آیکون PF Source در نمایشگر

 سپس یک آیکون PF Source را به نمایشگر پرسپکتیو بیندازید .

ایجاد آیکون PF Source در نمایشگر در تری دی مکس
ایجاد آیکون PF Source در نمایشگر در تری دی مکس

مرحله 3 : روش های دسترسی به Particle Flow

روی پنل Modify کلیک کنید و سپس روی زبانه Particle View کلیک کنید. همچنین می توانید کلید 6 روی صفحه کلید را فشار دهید.

روش های دسترسی به Particle Flow در تری دی مکس

این، پنجره Particle View را باز می کند. باز کردن پنجره Particle View

روش های دسترسی به Particle Flow در 3DMAX

مرحله 4 : حذف چند اپراتور

اپراتورهای سرعت، چرخش و شکل (Speed, Rotation and Shape) را انتخاب کنید و سپس آنها را حذف کنید، زیرا این اپراتورها برای ایجاد ابرهای استاتیک لازم نیستند. با این حال اگر بخواهید ابرها را حرکت دهید، بعدا می توانید از این پارامترها استفاده کنید.

اپراتور در تری دی مکس

مرحله 5 : تنظیم پارامتر Birth

اپراتور Birth را انتخاب کنید و مقدار Emit Stop را به 0 و Amount را به 10 تنظیم کنید.

تنظیم پارامتر Birth در تری دی مکس چگونه است ؟
تنظیم پارامتر Birth در تری دی مکس چگونه است ؟

مرحله 6 : 100% ذرات در نمایشگر

آیکون PF Source در نمایشگر را انتخاب کنید و مقدار Viewport٪ را به 100 تغییر دهید .

100% ذرات در نمایشگر را چگونه در تری دی مکس داشته باشیم .

مرحله 7 : ایجاد پارامترهای آیکون PF Source

 نوع آیکون را Box قرار دهید و مقادیر Length (طول)، Width (عرض) و ارتفاع (Height) را به ترتیب 50، 80 و 10 قرار دهید. این مقادیر ممکن است با توجه به مورد شما تغییر کنند.

ایجاد پارامترهای آیکون PF Source در تری دی مکس
ایجاد پارامترهای آیکون PF Source در تری دی مکس

2.اعمال جلوه های AfterBurn

مرحله 1 : باز کردن پنجره Environment

به Rendering > Environment بروید، یا 8 کلید در صفحه کلید را فشار دهید.

اعمال جلوه های AfterBurn در تری دی مکس

مرحله 2 : اعمال جلوه AfterBurn

این پنجره Environment and Effects را باز می کند. در داخل پانل Atmosphere، بر روی زبانه Add کلیک کنید. این پنجره، زیر پنجره Add Atmospheric Effect  را باز می کند. AfterBurn را انتخاب کنید و روی OK
کلیک کنید.

اعمال جلوه های AfterBurn در نرم افزار تری دی مکس
اعمال جلوه AfterBurn

مرحله 3 : اعمال FusionWorks Renderer

خواهید دید که AfterBurn و FusionWorks Renderer به این لیست اضافه شده اند.

اعمال FusionWorks Rendererدر تری مکس
اعمال FusionWorks Renderer

مرحله 4 : اعمال Target Spot Light

یک نور استاندارد Target Spot به صحنه اضافه کنید. ما این کار را برای روشن کردن AfterBurnparticles انجام داده ایم. همیشه می توانیم تنظیمات خود را در مرحله بعد تغییر دهیم.

اعمال Target Spot Light در تری دی مکس
اعمال Target Spot Light

مرحله 5 : تغییر پارامترهای نور (Light)

گزینه Shadow را فعال کنید و AB Shadow Map را انتخاب کنید. کمی مقدار Multiplier را افزایش دهید و یک رنگ آبی کمرنگ را برای رنگ نور انتخاب کنید.

تغییر پارامترهای نور (Light) در تری دی مکس چگونه است ؟
تغییر پارامترهای نور (Light) در تری دی مکس

مرحله 6

روی صفحه کلید، 8  را فشار دهید تا پنجره Environment and Effects باز شود. جلوه AfterBurn را که AfterBurn Manager زیر را باز می کند، انتخاب کنید.

پنجره Environment and Effects در تری دی مکس

مرحله 7 : انتخاب آیکون PF Source در لیست

ابتدا بر روی آیکون Pick Particles / Daemons کلیک کنید، سپس آیکون PF Source در نمایشگر را انتخاب کنید. این Source PF را به لیست اضافه می کند. روی نماد Show in Viewport کلیک کنید تا شکل واقعی AfterBurnparticles را در نمایشگر ببینید.

آیکون PF Source در تری دی مکس
آیکون PF Source

مرحله 8 : انتخاب Light Source در لیست

روی آیکون Pick Lights کلیک کنید و کلید H را برای باز کردن پنجره انتخاب Object فشار دهید. نور نقطه ای (spot light) را انتخاب کنید و سپس روی دکمه Pick کلیک کنید. شما خواهید دید که نور نقطه ای (spot light) به صحنه اضافه می شود.

Light Source در تری دی مکس

مرحله 9 : رندر کردن صحنه

اکنون صحنه را رندر کنید. در این مرحله آن هنوز خیلی واقعی به نظر نمی آید. باید تعدادی از پارامترها و مقادیر آنها را تغییر دهیم تا ظاهر بهتری پیدا کند.

رندر کردن در تری دی مکس
رندر کردن در تری دی مکس

مرحله 10 : تغییر مقدار شعاع ذرات AfterBurn

اول از همه، به پارامتر Particle Shape بروید و Radius Sphere را به 25 و Squash را به 1.5 تغییر دهید. درصد Variation را به 50 تنظیم کنید.

تغییر مقدار شعاع ذرات AfterBurn در تری دی مکس

مرحله 11 : تغییر مقدار Falloff

به پارامتر Rendering بروید، Falloff را به 1.5 تغییر دهید و گزینه Self Shadows را فعال کنید. این باعث می شود که ابر بتواند سایه خودش را تولید و دریافت کند.

مقدار Falloff در تری دی مکس

مرحله 12 : رندر دوم صحنه

صحنه را رندر کنید و ببینید چه شکلی می شود. اکنون می توانیم تشکیل ابر را به روشنی ببینیم. اما هنوز باید چند چیز دیگر را تغییر دهم تا آن واقعی به نظر برسد.

رندر کردن صحنه در تری دی مکس

مرحله 13 : تغییر color Ambient

به پارامتر Shading بروید و Color Ambient Color را به رنگ آبی کمرنگ تغییر دهید. پس از رندر کردن صحنه، به وضوح تفاوت در قسمت سایه محیطی را خواهید دید.

تغییر color Ambient در تری دی مکس
تغییر color Ambient در تری دی مکس

ادامه ی بخش ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس :

مرحله 14 : تغییر Noise Size

به پارامتر Noise Animation بروید و اندازه Noise را به 25 تغییر دهید. Type را به صورت Smoke تنظیم کنید و فراموش نکنید که گزینه Cubic را فعال کنید.

تغییر Noise Size در تری دی مکس

مرحله 15 : رندر کردن صحنه

دوباره صحنه را رندر کنید. اکنون ابرها بهتر به نظر می رسند.

تغییر Noise Size در 3DMAX

مرحله 16 : افزایش Density

شما می توانید Density (تراکم) را به 5 افزایش دهید و نتیجه را بررسی کنید.

افزایش Density در تری دی مکس چگونه است ؟

مرحله 17 : کاهش تعداد Birth Particles

یکبار دیگر Particle View را با فشار دادن 6 باز کنید. و این بار Amount را به 5 کاهش دهید. مقدار کوچکتر ذرات باعث ایجاد یک یا دو پف بزرگ در ابر می شود.

کاهش تعداد Birth Particles در تری مکس برای ایجاد ابر های واقعی

مرحله 18 : تغییر مقادیر Falloff و Opacity

مقدار Shadow Falloff را به 1.5 تغییر دهید تا سایه کمی نرم تر شود. همچنین Opacityamount به 0.7 یا 0.8 کاهش دهید تا تاریکی سایه را کاهش دهد.

تغییر مقادیر Falloff و Opacity برای

مرحله 19 : رندر کردن صحنه

اکنون صحنه را رندر کرده و ببینید که چطور به نظر می رسد. شما می توانید از هر زاویه آن را بررسی کنید. خیلی خوب به نظر می رسد.

تغییر مقادیر Falloff و Opacity برای ساختن ابر های واقعی در تری دی مکس

مرحله 20

سعی کنید یک یا چند پارامتر و مقادیر آنها را تغییر دهید و نتایج مختلف آنها را ببینید. مقدار Noise را به 15 کاهش دهید و سپس صحنه را رندر کنید تا ببینید که چه شکلی می شود.

تغییر مقادیر Threshold در نرم افزار تری دی مکس

مرحله 21 : تغییر مقادیر Threshold

برای اضافه کردن تغییرات بیشتر، مقدار Hi Threshold را به به 0.7 و مقدار Threshold Low  را تا 0.2 کاهش دهید. این باعث ایجاد لبه های فراکتال و آشفته در ابر می شود.

تغییر مقادیر Threshold در نرم افزار 3DMAX

مرحله 22 : کاهش اندازه Noise

این بار مقدار Noise را به 20 افزایش دهید و گزینه Cubic را انتخاب کنید. گزینه Cubic لبه های بسیار نرم و صافی را به ابر اضافه می کند.

کاهش اندازه Noiseدر تری دی مکس چگونه است ؟
کاهش اندازه Noiseدر تری دی مکس چگونه است ؟

مرحله 23 : افزایش مقدار Levels

هنگامی که تنظیمات انجام شدند، به پارامتر Smoke بروید و مقدار Levels را به 15 افزایش دهید. اکنون صحنه را رندر کنید. پف های بیشتری را خواهید دید.

افزایش مقدار Levels در تری دی مکس

مرحله 24 : تغییر فیلتر رندر به Catmull-Rom

به Rendering> Render Setup بروید. این، پنجره Render Setup (تنظیمات رندر) را باز می کند. در اینجا به زبانه Render بروید و Catmull-Rom را به عنوان Filter انتخاب کنید.

تغییر فیلتر رندر به Catmull-Rom در تری دی مکس

مرحله 25 : رندر کردن صحنه

حالا صحنه را دوباره رندر کنید. فیلتر Catmull-Rom فریم رندر را تیز تر می کند.

رندر کردن صحنه ابر در تری دی مکس

مرحله 26

مقدار طول (Length) و عرض (Width) کادر PF Source را افزایش دهید. این کار، پف های ابر را در یک منطقه وسیع تر پراکنده می کند.

افکت های تری دی مکس

مرحله 27 : پس زمینه سیاه

به Rendering > Environment بروید و رنگ پس زمینه (Background) را سیاه قرار دهید.

ساخت پس زمینه در نرم افزار تری دی مکس

مرحله 28 : رندر کردن فریم نهایی

صحنه را رندر کنید. ابرها واقعا خوب به نظر می رسند. وقت آن رسیده است تا در Adobe After Effects چندین ترکیب انجام دهیم. بعضی از اثرات را اضافه کنیم تا نتیجه نهایی بسیار بهتر شود.

رندر کردن فریم در نرم افزار تری دی مکس

3.ترکیب در Adobe After Effects

مرحله 1 : باز کردن After Effects

After Effects را باز کنید، فیلم ابر را وارد (import) کنید و آن را بر روی timeline (جدول زمانی) قرار دهید.

ترکیب در Adobe After Effects برای ساخت ابرهای واقعی در تری دی مکس

مرحله 2 : ایجاد لایه Solid

Control-Y را فشار دهید تا یک Solid Layer جدید ایجاد کنید. رنگ لایه solid باید سفید باشد. این لایه solid سفید را پشت لایه ابر قرار دهید.

نحوه ایجاد لایه Solid در تری دی مکس

مرحله 3 : پوشاندن لایه solid و محو کردن ماسک (پوشش)

ابزار ماسک Ellipse را بگیرید و در همان حال Shift-Alt را فشار دهید، یک منطقه دایره ای را در لایه solid سفید بپوشانید. این، مانند خورشید عمل خواهد کرد. همچنین کمی محو کردن (feathering) به آن اضافه کنید.

پوشاندن لایه solid و محو کردن ماسک در تری دی مکس
پوشاندن لایه solid و محو کردن ماسک در نرم افزار 3DMAX

مرحله 4 : اضافه کردن پرتو

با انتخاب لایه solid سفید، به Effects> Sapphire Lighting> S_Rays بروید. از تنظیمات مشابه، همانطور که در تصویر نشان داده شده است، استفاده کنید. شما می توانید با این مقادیر بازی کنید و نتایج مختلف آن را ببینید.

اضافه کردن پرتو برای ایجاد ابر در تری دی مکس

مرحله 5 : ایجاد پس زمینه آبی سلطنتی

یک لایه solid دیگر ایجاد کنید و رنگ آن را به رنگ آبی سلطنتی درست کنید، درست مثل آسمان. این لایه را زیر تمام لایه ها قرار دهید.

ایجاد پس زمینه آبی سلطنتی در تری دی مکس چگونه است ؟

مرحله 6 : تنظیم Brightness & Contrast

با انتخاب لایه ابر، Control-D را فشار دهید تا یک لایه تکراری (کپی) از آن ایجاد کنید. لایه کپی شده بالایی را انتخاب کنید و جلوه Brightness & Contrast (روشنایی و کنتراست) را اعمال کنید. از مقادیر نشان داده شده در تصویر استفاده کنید.

تنظیم Brightness & Contrast در تری دی مکس

مرحله 7 : ایجاد یک ماسک در اطراف ابر

ابزار Pen را انتخاب کنید و یک ماسک در اطراف لایه ابر ایجاد کنید، همانطور که در اینجا نشان داده شده است.

ایجاد ماسک در نرم افزار تری دی مکس

مرحله 8

با انتخاب لایه بالایی solid سفید، به Effects> Sapphire Lighting> S_LensFlare بروید. تنظیمات نشان داده شده در تصویر، جلوه زیبای lens flare (زبانه کشیدن نور) را به شما می دهد.

مرحله 9 : اضافه کردن جلوه Tint

در نهایت، یک جلوه Tint (ته رنگ) به لایه بالایی ابر اضافه کنید تا کمی آن را از حالت اشباع شده در بیاورد. این ابری است که با دنبال کردن مراحل گفته شده ایجاد کردم. شما می توانید با تنظیمات، پارامترها و مقادیر آنها بازی کنید تا نتایج مختلفی را به دست آورید.
امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. نتایج و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.

اضافه کردن جلوه Tint برای ساخت صحنه ی ابر واقعی در تری دی مکس

صحنه نهایی

یک صحنه ترکیبی ، نگاهی متفاوت به عنصر زنده.

ساخت ابر واقعی با تری دی مکس

نتیجه


در این آموزش، به شما نشان دادیم که چگونه یک صحنه ابر واقع گرایانه را در تری دی مکس با استفاده از AfterBurn  و Particle Flow، ایجاد کنید. AfterBurn یک پلاگین (افزونه) حجمی عالی برای 3ds Max می باشد. این تنها بخش کوچکی از قابلیت های این نرم افزار قدرتمند است. برای آموزش های بیشتر این نرم افزار ، می توانید به سایت آموزشگاه تری دی مکس مراجعه کنید .

پایان بخش :

ایجاد ابرهای واقعی در تری دی مکس

5/5 - (20 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه