مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

ترکینگ دوربین با تری دی مکس و افتر افکت

ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

فهرست عناوین


در ابتدا برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس باید گفت که ، با این که محبوب‌ترین روش برای ردیابی یک صحنه‌ی لایو اکشن کار کردن با سیستم‌های مخصوص ردیابی سه‌بعدی مانند Boujou و PF Track و Syntheyes و خروجی گرفتن از دوربین به برنامه‌ی سه‌بعدی است. همه نمی‌توانند هزینه‌ی این سیستم‌های ردیابی سه‌بعدی را بپردازند. برای آن‌هایی که منابع محدودی دارند، می‌توانند این صحنه‌ها را در افتر افکت ردیابی کنند و سپس خروجی داده‌ی ردیابی را بگیرند و به یک برنامه‌ی سه‌بعدی وارد کنند. در این آموزش من به شما نشان می‌دهم که چگونه یک صحنه‌ی لایو اکشن را در افترافکت ردیابی کنید و سپس از داده‌ی دوربین خروجی بگیرید و در تری‌دی‌مکس استفاده کنید.

ترکینگ سه بعدی دوربین با استفاده از افتر افکت

در اینجا ابتدا ترکینگ سه بعدی دوربین را با استفاده از نرم افزار افترافکت انجام می دهیم و سپس وارد نرم افزار تری دی مکس می شویم.

1. تنظیمات پروژه

قدم اول برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

افترافکت را باز کنید.

ترکینگ سه بعدی دوربین با استفاده از افتر افکت

قدم دوم

به Composition > New Composition بروید تا یک ترکیب‌بندی جدید درست کنید. می‌توانید برای این کار از کلیدهای Ctrl-N نیز استفاده کنید. که پنجره‌ی Composition Settings را باز می‌کند. میزان Width و Height را به ترتیب برابر با ۱۲۸۰ و ۷۲۰ قرار دهید. Frame Rate را برابر با ۲۵ و Duration را برابر با ۱۲ثانیه قرار دهید. روی OK کلیک کنید.

آموزش گام به گام ترکینگ دوربین در افتر افکت

قدم سوم برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

به File > Import > File بروید تا دنباله‌ی عکس‌ها را دانلود کنید. به جای این کار می‌توانید از Ctrl-l نیز استفاده کنید. اولین عکس از دنباله‌ی عکس را دانلود کنید و گزینه‌ی JPEG Sequence را روشن کنید. روی Open کلیک کنید.

آموزش گام به گام ترکینگ دوربین در نرم افزار افتر افکت

قدم چهارم

در پنجره‌ی Project دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید و دکمه‌های Alt-Ctrl-G را بزنید تا پنجره‌ی Interpret Footage باز شود. در پنجره‌ی Interpret Footage نرخ فریم را برابر با ۲۵ قرار دهید و روی OK کلیک کنید.

ترکینگ سه بعدی دوربین در afret effect

قدم پنجم برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید و آن را داخل ترکیب‌بندی بکشید و رها کنید. می‌توانید فیلم را در comp view ببینید.

ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار afret effect

2. ردیابی دوربین در افترافکت \\ ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

قدم اول

لایه‌ی دنباله‌ی عکس‌ها را انتخاب کنید. و به Animation > Track Camera بروید.

آموزش ردیابی دوربین در افترافکت برای ترکینگ سه بعدی

قدم دوم برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

سیستم ردیابی دوربین سه‌بعدی شروع به تحلیل فیلم خواهد کرد و در دوقدم آن را تحلیل می‌کند.

ترکینگ سه بعدی در نرم افزار سه بعدی ساز افتر افکت

قدم سوم برای آموزش گام به گام ترکینگ دوربین در افتر افکت

بعد از چند ثانیه روند تحلیل تمام می‌شود. حالا می‌توانید چند نقطه‌ی ردیابی در صحنه ببینید. اگر این نقطه‌ها خیلی کوچک هستند، می‌توانید اندازه‌ی آن‌ها را در Track Point Size که در 3D Camera Tracker قرار دارد، افزایش دهید.

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به نرم افزار 3DMAX

قدم چهارم

این نقطه‌های ردیابی کمک می‌کنند که dummy 3D plane/null و دوربین را درست کنید. باید حداقل چهار نقطه را انتخاب کنید که dummy کمک کننده یا لایه ایجاد شود. چند نقطه‌ی ردیابی را در روی زمین همانطور که در عکس پایین نشان داده شده است، انتخاب کنید.

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به نرم افزار تری‌دی‌مکس

قدم پنجم برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

حالا که نقاط را انتخاب کردید، دوباره با موس کلیک کنید و Create Null and Camera را انتخاب کنید.

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به نرم افزار 3D MAX

قدم ششم برای آموزش گام به گام ترکینگ دوربین در افتر افکت

در تایم‌لاین شما یک شی null و یک دوربین سه‌بعدی می‌آید. این شی null حفره است و در فیلم می‌ماند و دوربین را دنبال می‌کند.

چگونه در نرم افزار تری دی مکس ترکینگ دوربین سه بعدی انجام دهیم ؟

شروع کار ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس :

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به تری‌دی‌مکس

قدم اول

به www.aenhancer.com بروید و می‌بینید که یک اسکریپت رایگان به اسم AE3D برای افترافکت منتشر کرده‌اند. می‌توانید اسکریپت را از آن جا دانلود کنید. این اسکریپت یک آموزش هم دارد. فقط اسکریپت را کپی کنید و درون فولدر Script در افترافکت پیست کنید.

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به تری‌دی‌مکس

قدم دوم

افترافکت خود را ببندید و دوباره باز کنید. دوباره همان ترکیب‌بندی را باز کنید. شی null و لایه‌های دوربین سه‌بعدی را انتخاب کنید و به File > Script > AE3D_Export.jsx بروید.

خروجی گرفتن از داده دوربین و انتقال آن به 3DMAX

قدم سوم

در پنجره‌ی AE3D گزینه‌ی 3ds Max را انتخاب کنید و نام فایل را camera tracker.ms بگذارید و روی Export کلیک کنید. با این کار فایل اسکریپت 3ds max روی دسکتاپ ذخیره می‌شود.

چگونه در نرم افزار تری دی مکس ترکینگ دوربین انجام دهیم ؟

درست کردن صحنه در 3ds Max

قدم اول

3ds Max را باز کنید.

چگونه در نرم افزار 3DMAX ترکینگ دوربین انجام دهیم ؟

قدم دوم

به MAXScript > Run Script بروید.

چگونه در نرم افزار تری دی مکس ترکینگ دوربین انجام دهیم ؟

قدم سوم ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

اینجا اسکریپت camera track.ms را که از افترافکت خروجی گرفته‌اید، انتخاب کنید. روی Open کلیک کنید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین با نرم افزار تری دی مکس

قدم چهارم

در صحنه یک دوربین سه‌بعدی و یک dummy دارید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین با  3DMAX

قدم پنجم

در perspective view دکمه‌ی c را برای دید دوربین بزنید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار 3DMAX

قدم ششم

الان دوربین وارونه است. باید مختصات دوربین را تصحیح کنید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

قدم هفتم

دوربین و dummy را انتخاب کنید و آن‌ها را با هم یک گروه کنید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار تری دی مکس

قدم هشتم

بعد از گروه کردن در viewport سمت چپ بپرید. ابزار Rotate را انتخاب کنید و آن را به سمت راست بچرخانید. هدف شما باید این باشد که dummy را روی خطوط شبکه بگذارید.

آموزش مرحله به مرحله ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار 3DMAX

قدم نهم برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

کمی dummy را تنظیم کنید تا صاف شود.

آموزش گام به گام ترکینگ سه بعدی دوربین در 3DMAX

قدم دهم

در camera view بپرید. دکمه‌های Alt-B را بزنید تا پنجره‌ی Viewport Configuration باز شود.Use Files و گزینه‌ی Animate Background را روشن کنید. روی Files کلیک کنید.

آموزش گام به گام ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار 3DMAX

قدم یازدهم

عکس را انتخاب کنید و گزینه‌ی Sequence را روشن کنید و روی Open کلیک کنید.

آموزش ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار 3DMAX

قدم دوازدهم

گزینه‌ی Show Safe Frame را در camera view روشن کنید. می‌توانید به جای این کار از دکمه‌های Shift-F نیز استفاده کنید.

آموزش ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار تری دی مکس

قدم سیزدهم ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

حالا می‌توانید هر مدل سه‌بعدی‌ای که می‌خواهید درست کنید و آن را روی شبکه اطراف dummy قرار دهید. من به شخصه یک مدل بشکه درست کردم که آن را در صحنه وارد کرده‌ام.

آموزش ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

قدم چهاردهم

در این مرحله اگر از صحنه‌ی کامل رندر بگیرید و ویدیو را پخش کنید، متوجه یک مشکل سر خوردن در شی سه‌بعدی می‌شوید. برای گذر از این مشکل، dummy و دوربین را که با هم یک گروه کرده‌اید کمی به پایین بکشید. باید dummy را در نیمه‌ی خطوط شبکه ی مشکی بگذارید.

ترکینگ سه بعدی دوربین در 3d max

قدم پانزدهم

یک plane زیر بشکه‌ی سه‌بعدی بگذارید. Matte Shadow را به plane اعمال کنید.

ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار 3d max

قدم شانزدهم

به صحنه Skylight اعمال کنید. گزینه‌ی Cast Shadow را روشن کنید.

ترکینگ سه بعدی دوربین در نرم افزار  تری دی مکس

قدم آخر برای ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

از قاب‌تان رندر بگیرید و می بینید که بشکه‌ی سه‌بعدی به خوبی با صحنه ادغام شده است. حالا می‌توانید از کل توالی رندر بگیرید و وقتی ویدیو را پخش می‌کنید می‌بینید که بشکه‌ی سه‌بعدی به خوبی با صحنه‌ی زنده تطابق دارد.

پایان بخش :

ترکینگ سه بعدی دوربین در تری دی مکس

Rate this post
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه