مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

تصویر شاخص رندر در منتال ری

نحوه رندر در منتال ری

فهرست عناوین

رندر در منتال ری

در این بخش مراحل رندر در منتال ری را همراه با نورپردازی عالی و ترکیب فوق العاده ای که در منتال ری ایجاد شده شرح خواهیم داد: اتاق نشیمن
آیا تابحال به این مطلب توجه کرده اید که چرا بعضی فضاهای داخلی در عکس ها جذاب تر از سایر فضاها هستند؟ راز اصلی آنها ترکیب فوق العاده و نورپردازی زیبا آنهاست. در این بخش به همین موضوع خواهیم پرداخت.

رندر در منتال ری

تنظیمات و تعدیلات نوری

برای شروع صحنه را بازکرده و رندر mental ray را از لیست رندرهای موجودمان انتخاب می کنیم.
صحنه را باز کنید

تنظیمات و تعدیلات نوری در منتال ری

با کلیک بر روی F10 به سراغ تنظیمات رندر بروید.
در قسمت Assign Renderer دکمه Choose Renderer را فشار داده و mental ray را انتخاب کنید

آموزش تنظیمات نور در منتال ری

واقعی تر نشان دادن سایه ها

پس از انتخاب رندر، شیدرهای mental ray و مواد در قسمت Material/Map Browser نمایان خواهند شد.
ماده ای به نام Arch & Design را انتخاب کنید و رنگ Diffuse را بدین ترتیب تغییر دهید: رنگ Diffuse RGB تقریبا 0,8 0,8 0,8 و سایر تغییراتی که در تصویر روبرو مبیبینید. همچنین نباید فراموش کنید که Ambient Occlusion را در موادتان روشن نمایید.
بدین ترتیب سایه ها واقعی تر بنظر می رسند و در گوشه های صحنه تاریکی وضعیت واقعی تری خواهد گرفت. در اینجا مقدار Max Distance را برابر با 3 متر قرار داده ایم.

واقعی تر نشان دادن سایه ها در منتال ری

تنظیمات رندر را باز کنید.
در قسمت Translator Options گزینه Material Override را فعال کرده و ماده خاکستری خود را در قسمت ماده قرار دهید. بدین ترتیب تمام اشیای موجود در صحنه با یک ماده پر خواهند شد و شما بهتر می توانید نور پردازی را تنظیم کنید. رندر سریع خواهد بود. مواد تمام اشیا در صحنه بعدا با جزئیات ظاهر خواهند شد.

چگونگی رندر در منتال ری

ایجاد کردن Daylight System

پس از قراردادن ماده خاکستری در تمامی اشیا باید Daylight System را ایجاد کنیم.

ایجاد کردن Daylight System در منتال ری

سیستم day light

خورشید را بسازید. اگر از سمت مخالف بتابد، مشکلی نیست. به تنظیمات system بروید مانند تصویر پایین، موقعیت آنرا Manual بگذارید. بعد از این مرحله بدون تنظیم زمان و تاریخ می توانیم خورشید را در هر جایی قرار دهید.

سیستم day light در منتال ری

خورشید را مانند تصویر روبرو قرار دهید.

انواع تنظیمات نوری در منتال ری در منتال ری

در حالیکه سیستم Daylight را ایجاد می کنید، 3ds Max به ما کمک خواهد کرد. تا طرح محیط mr Physical Sky را بیافزاییم. پذیرفته و ادامه دهید.

سیستم Daylight در منتال ری

حالا که Daylight System ایجاد شد به سراغ پنجره ها می رویم. باید داخل آنها mr Sky Portal قرار دهیم. این گزینه نزدیک به نورهای فوتومتریک قرار دارد.

آموزش Daylight System در منتال ری

بر روی دکمه نشان داده شده در تصویر روبرو کلیک کرده و از تنظیمات استفاده کنید.

ساخت جعبه در رندر در منتال ری

همانطور که می بینید، پرتال در سمت مخالف قرار گرفته است. پیکان باید در مسیر اتاق قرار بگیرد.
برای تغییر مسیر، Flip Light Flux Direction را روشن کنید.

چگونه رندر در منتال ری بگیریم ؟

انتخاب پرتال

مرحله بعد انتخاب پرتال و حرکت آن به سمت پنجره دوم با استفاده از shift است. 3ds Max چند نوع کپی کردن را در اختیارتان قرار می دهد شما Instance را انتخاب کنید.

اانتخاب پرتال در منتال ری

بدین ترتیب نور روز را تنظیم کردیم. حالا باید آنرا تغییر دهیم. F10 را بزنید و Final Gather را روشن کنید و Global Illumination (GI) را روشن نمایید. تنظیمات در تصویر روبرو نمایش داده شدند. فراموش نکنید که کیفیت FG Precision Preset را کاهش دهید.

آموزش ساخت نور در منتال ری

رزولوشن تصویر را برابر با 450 x 338 پیکسل قرار دهید و رندر ازمایشی انجام دهید.

درخشندگی در رندر در منتال ری

پنل Exposure Control

کلید 8 را بزنید و در تنظیمات Environment در قسمت Exposure Control گزینه mr Photographic Exposure Control را انتخاب نمایید.

کار کردن با پنل Exposure Control در منتال ری

بر روی رندر کلیک کنید تا این نتیجه را ببینید.

افکت های نوری در منتال ری

تنظیمات نورپردازی

برای این رندر تنظیمات نورپردازی بعدی را دنبال کنید.

تنظیمات نورپردازی در منتال ری

اصلاح نور در منتال ری

همانطور که می بینید چیز خاصی بدست نیاوردیم. نور زشت و مات است. برای اینکه نور بهتر شود باید کنترل Exposure را تغییر دهیم. پس در مورد تنظیمات daylight system هم می توانید قسمت mr Sun Basic Parameters را خاموش کنید.

مراحل گام به گام اصلاح نور در منتال ری

تغییر دادن کنترل نور

دوباره کلید 8 را بزنید و کنترل نور را مانند تصویر روبرو تغییر دهید.

تغییر دادن کنترل نور در منتال ری

و این نتیجه کار ماست.

تنظیمات نور در منتال ری

نورپردازی کف

این یکی جالب تر بنظر می رسد و نور روز طبیعی تر است. حالا تنظیمات نور کف را انجام می دهیم. در نورپردازی مصنوعی از نورهای فوتومتریک را استفاده می کنیم. بیایید این یکی را امتحان کنیم.

نورپردازی کف در منتال ری

و آنرا در عوض لامپ در کف مانند تصویر روبرو قرار دهیم.

نحوه نورپردازی کف در منتال ری

پنل Shadows

در تنظیمات نورپردازی قسمت Shadows>Ray traced shadows را روشن کنید و در Shape/Area Shadows شعاع دیسک را برابر با 30mm قرار دهید.

علامت کنترل در Light Shape Visible Rendering را روشن کرده و 64 نمونه را تنظیم کنید. با این تنظیمات می توانید سایه های واقعی زیبایی از لامپ داشته باشید.

کار کردن با پنل Shadows در منتال ری

نتیجه ی ابتدایی کار نورپردازی در منتال ری

و نتیجه این چنین خواهد بود.

لامپ نور سفیدی دارد اما ما می خواهیم بیشتر شبیه یک لامپ ساده باشد.
به همین دلیل باید دمای نور را پایین بیاوریم. همچنین نور خیلی زیاد است. چنین نورپردازی را در هیچ دوربینی نمی توان دید.

نورپردازی کامل در منتال ری

تنظیمات نور فوتومتریک

بیایید تنظیمات نور فوتومتریک را باز کنیم و درجه و شدت آنرا تغییر دهیم.

تنظیمات نور فوتومتریک در منتال ری

ادامه ی بخش نحوه رندر در منتال ری

نتیجه ی کار نورپردازی

نتیجه این چنین است.حالا بهتر شد. این نورپردازی ایده آل است. نورها با ته رنگ نارنجی و آبی در تصویرسازی معماری بهترین ترکیب هستند.

آموزش کار نورپردازی در منتال ری

جلوه های ویژه

می خواهیم جلوه های ویژه اضافه کنیم. بنابراین به سراغ تنظیمات Render می رویم و در قسمت Camera Effects گزینه Output>DefaultOutputShader (Glare) را روشن می کنیم. شیدر را با موس گرفته و روی Material Editor بیاورید و Instance را برای نوع کپی انتخاب کنید.

جلوه های ویژه در منتال ری

تنظیم پس زمینه

پشت پنجره ها plan شی را تنظیم کنید. این در واقع پس زمینه خواهد بود.

ساخت پس زمینه در mental ray

در Object Properties تیک قسمت های زیر را مانند تصویر روبرو بزنید.

جلوه های ویژه در mental ray software

Arch & Design

و مواد Arch & Design را برای آن تنظیم کنید. دوباره رندر را امتحان کنید تا این نتیجه ببینید.

برای رندر کردن سریع ماده خاکستری را برای تمام اشیا به غیر از زمینه انتخاب کردیم.

استفاده از Arch & Design در منتال ری

حالا تصویر زیبایی داریم. کمی تیرگی باعث می شود که عکس زنده تر بنظر برسد.حالا به سراغ تنظیمات مواد می رویم.

Arch & Design در منتال ری

تنظیمات مواد

حال زمان آن فرا رسیده که به تنظیمات مواد اصلی که می خواهیم در صحنه استفاده کنیم، بپردازیم.
بیایید با جذاب ترین آنها شروع کنیم

قالی

همانطور که میبینید ساختار شبکه ای اش بسیار ساده است.

ساخت قالی در منتال ری

تنظیمات مواد در رندر در منتال ری

در قالی از ماده Arch & Design با تنظیمات روبرو استفاده کنید. طرح متراکم شده.

تنظیمات مواد در منتال ری چگونه است ؟
چگونگی تنظیمات مواد در نرم افزار منتال ری

از بافت روبرو برای جابه جایی قالی استفاده کنید.

تنظیمات بافت در نرم افزار mental ray

مبل

می خواهیم از دو ماده برای ساخت مبل استفاده کنیم: پارچه و چوب برای پایه هایش

ساخت مبل در منتال ری

به ماده پارچه نگاه کنید در ردیف انتشار، زیر پارامترهای Ambient/ Reflective Occlusion دو نوع یکسان از پارچه را قرار دهید.

ساخت پارچه در نرم افزار منتال ری

تنها تفاوت میان آنها این است که یکی تیره تر از دیگری است. تنظیمات را می توان در تصویر روبرو دید.

تنظیمات پارچه در منتال ری

پارامترهای بعدی برای ambient Occlusion و bump خواهند بود.

آموزش تنظیمات پارچه در منتال ری

ساخت پایه های چوبی

حالا پایه های چوبی را شروع به ساختن

آموزش ساخت ساخت پایه های چوبی در منتال ری

بیایید از طرح پارکت استفاده کنیم. تنظیمات را در تصویر روبرو می بینید.

آموزش طرح پارکت در منتال ری

تنظیمات برجستگی ها مانند روبرو است.

تنظیمات برجستگی اجسام در نرم افزار منتال ری

رندر میز قهوه منتال ری

در ادامه ی بخش نحوه رندر در منتال ری مواد و قالب میز قهوه مانند بدین ترتیب است.

ساخت میز در منتال ری

شیشه از جنس مواد Arch & Design است. ماده تمام شده را مانند تصویر روبرو انتخاب کنید.

ساخت شیشه در نرم افزار منتال ری

رندر مجله ها در منتال ری

می خواهیم مجله Arch & Design را ایجاد کنیم و زمان زیادی را برای تنظیم مواد صرف نکنیم.
پس از پلاستیک شیشه ای استفاده می کنیم.

ساخت جلد مجله در متال ری

قالب روزنامه این چنین خواهد بود.

قالب روزنامه در منتال ری

تنظیمات را می توان در تصویر روبرو دید. صفحات را با همان مواد رنگ کنید و فقط توزیع رنگ را به سفید تغییر دهید.

تنظیمات قالب روزنامه در منتال ری

جعبه روزنامه

این جعبه از چوب ساخته شده است. بیایید آنرا با ProMaterials رنگ کنیم.

ساخت جعبه در منتال ری

قالب جعبه روزنامه

قالب جعبه در منتال ری

تنظیمات ProMaterial Hardwood برای رندر در منتال ری

تنظیمات ProMaterial Hardwood را می توانید در تصویر روبرو ببینید.

تنظیمات ProMaterial Hardwood در منتال ری

همچنین از ماده دوم برای خود روزنامه استفاده کرده و آنرا حصیری کنید.

ساخت روزنامه در منتال ری

تنظیمات مواد روزنامه ها در تصویر روبرو  نشان داده شدند.

تنظیمات مواد روزنامه در منتال ری
تنظیمات نهایی در منتال ری

رندر گل در منتال ری

بیایید مجددا از ماده Arch & Design برای گل استفاده کنیم. و این هم قالب گل.

ساخت گل در منتال ری

تنظیماتی که می توانید در تصویر روبرو ببینید.

تنظیمات ساخت گل در منتال ری
تنظیمات ساخت گل و گیاه در منتال ری

سایه های پنجره

برای سایه های پنجره ما از این مواد استفاده می کنیم. پس از بررسی های مختلف بنظرم این ماده بهتر است.

سایه های پنجره در منتال ری

قالب برای سایه های پنجره بدین شکل خواهد بود. از بافت پارچه ای در طرح مواد استفاده کنید. پارامتر Ambient Occlusion را فراموش نکنید.

سایه های پنجره در نرم افزار منتال ری

از بافت پارچه ای در طرح مواد استفاده کنید. پارامتر Ambient Occlusion را فراموش نکنید.

قالب پنجره در منتال ری
بافت پارچه ای در منتال ری

دیوارها

می خواهیم دیوار ها گچ قدیمی بنظر برسند که رنگ شده اند. دوباره از ماده Design & Arch استفاده می کنیم.

ساخت دیوار در منتال ری

دیوارها این چنین بنظر می رسند.

ساخت دیوارها در نرم افزار منتال ری

تنظیمات انعکاس نور بدین ترتیب است.

تنظیمات انعکاس نور در منتال ری
نحوه انعکاس نور در منتال ری

رندر در منتال ری برای مواد پارکت

مواد پارکتی که استفاده می کنیم مجددا Arch & Design است.

مواد پارکت در منتال ری

تنظیمات بدین ترتیب است.

تنظیمات ساخت پارکت در منتال ری
تنظیمات انواع مواد پارکت در منتال ری

ساخت آباژور

باید از این سه ماده برای آباژور استفاده کنیم. این مواد نورتاپ (پارچه ای)، پایه (فلزی) و سیم برق (پلاستیکی) هستند.

آموزش ساخت آباژور در منتال ری

بیایید مجددا با Arch & Design شروع کنیم، بافت نورتاب.

تنظیمات Arch & Design برای ساخت آباژور در منتال ری

این کار ساده است: رنگ همراه با کمی درخشندگی و برجستگی. می توانیم در تصاویر روبرو ببینیم.

رنگ و نور در منتال ری
تنظیمات رنگ و نور در منتال ری

ساخت فلز پایه ProMaterials

برای فلز پایه از ماده ProMaterials استفاده کردیم.

ساخت فلز پایه در منتال ری
آموزش ساخت فلز در منتال ری

ماده سیم های پلاستیکی Promaterials: Plastic/Vinyl است.

ساخت مواد پلاستیکی در منتال ری

تنظیمات نهایی پرداخت صحنه برای رندر در منتال ری

حالا زمان آن رسیده که تنظیمات پرداخت صحنه را انجام دهیم. در تصاویر زیر تنظیمات را می بینید. این یکی آسان است، کمی برجستگی و شفافیت ورنگ. در تصاویر بالا تنظیمات مشخص است. دکمه render را بزنید و منتظر نتیجه بمانید.

تنظیمات صحنه در منتال ری
تنظیمات صحنه در نرم افزار منتال ری
مراحل رندر در منتال ری چیست

پست پروداکشن برای رندر در منتال ری

پس از ترکیب با کمک اقدامات پس از پردازش می توانید عکس را زیباتر کنید. نتیجه ما این عکس است.

پست پروداکشن منتال ری

انواع امکانات دیگر منتال ری

امکانات mental ray بسیار گسترده است و عکس نیازی به افکت بیشتری ندارد. اما به نظر افزودن افکت های لنز بد نیست. زیرا به عکس واقعیت بیشتری می بخشد. همچنین عکس با افکت نور آبی در اطراف پنجره زیباتر خواهد بود برای اینکار تصویر را در Fusion باز کنید و از افکت SoftGlow استفاده کنید.

امکانات جذاب نرم افزار منتال ری

Polygon را بزنید و پنجره را مانند تصویر روبرو انتخاب کنید. ماسک را در قسمتی که می خواهید افکت دیده شود بکشید.

افکت Polygon در منتال ری

ادامه ی آموزش رندر در منتال ری

گام بعدی محو کردن مرزهای ماسک است. برای اینکار ایکون را زده و در تنظیمات اسلایدر Soft Edge را به سمت راست کشید تا به میزان محو بودن موردنظر برسید.

مراحل ماسک کردن در منتال ری

حالا برای پنجره دوم ماسک می گذاریم. باید به نتیجه زیر برسیم.

محو کردن ماسک در منتال ری

آیکون SoftGlow را زده و انرا مانند تصویر روبرو تغییر دهید.

آیکون SoftGlow در منتال ری

در نهایت درخشش زیبایی را از پنجره ها خواهیم داشت.

افکت درخشش اجسام در منتال ری

مجددا آیکون SoftGlow را فشار دهید و از این افکت برای کل تصویر استفاده کنید. به گونه ای آنرا تنظیم کنید که در تصویرمان درخشش آبی روشن داشته باشیم.

آیکون SoftGlow در منتال ری

تیک قرمز، سبز و آلفا را بردارید و اسلایدر Gain را به سمت راست حرکت دهید. در تصویر روبرو می توانید نتیجه را روی سمت راست بدون افکت و در سمت راست همراه با افکت ببینید.

افکت ها در منتال ری

سپس آیکون Sharpen را برای افزودن شفافیت بیشتر به عکس فشار دهید و نتیجه را ذخیره کنید.

آیکون Sharpen در منتال ری

Fusion را بسته و عکس را در فتوشاپ باز کنید.

تنظیات Fusion در منتال ری
اصلاح رنگ و نور در منتال ری
ادامه ی بخش: نحوه رندر در منتال ری

استفاده از Magic Bullet Photo Looks برای رندر در منتال ری

از افکت Anamorphic Flare همراه با تنظیمات زیر استفاده کنید.
نوری که ایجاد می شود مانند دوربین واقعی است.

استفاده از Magic Bullet Photo Looks در منتال ری

افکت Vignette

گام بعدی استفاده از افکت Vignette و افزودن کمی تیرگی به گوشه های عکس است. می توانید تمام تنظیمات لازم را در تصویر روبرو ببینید.

افکت Vignette در منتال ری

استفاده از افکت Shutter Streak

حالا می خواهیم از افکت جذابی به نام Shutter Streak استفاده کنیم. این افکت در قسمت هایی بالا و پایین عکس به ما کمی نور می دهد.

 افکت Shutter Streak در منتال ری

از افکت Chromatic Aberration استفاده خواهیم کرد و تصویر روبرو را داریم. در این تصویر رزولوشن بالا تقریبا بی اهمیت است اما واقعیت بیشتری به کار ما می دهد.

Ok را زده و عکس را ذخیره کنید. نتیجه نهایی چنین است.

رندر در منتال ری

پایان بخش :

نحوه رندر در منتال ری

5/5 - (24 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه