مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

متریال سازی با تری دی مکس چگونه انجام میشود ؟

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس + فیلم

فهرست عناوین

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی استودیو مکس یکی از نرم افزار های کاربردی در حوزه های تخصصی مختلف از جمله معماری، طراحی داخلی، تبلیغات، فیلم سازی و طراحی صنعتی است. این نرم افزار با قابلیت ها و کاربرد هایی که دارد، می تواند از صفر تا صد یک پروژه با طراح همراه شده . همچنین در تمامی مراحل بهترین خروجی ها را ارائه دهد . متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس یکی از این قابلیت ها و کاربرد های جذابی است کهبرای کاربران بسیار مفید و جذاباست .
این نرم افزار که سال های زیادی را در دنیای طراحی به سر کرده است، به شرکت توسعه دهنده نرم افزاری اتودسک تعلق دارد . که یکی از اصلی ترین نرم افزار های مدل ساز سه بعدی موجود است.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

این نرم افزار با قابلیت های طراحی، مدل سازی سه بعدی، متحرک سازی جزئیات، ارائه تصویر های واقع گرایانه و رندرینگ، یک نرم افزار همه کاره در دنیای طراحی های گرافیکی است. اما یک مرحله بسیار مهم و اساسی در هر طراحی وجود دارد که کیفیت انجام آن به مراتب روی نتیجه نهایی کار موثر خواهد بود.
متریال دهی بخش بسیار مهمی در اجرای یک طراحی است. در هر زمینه ای متریال دهی اهمیت زیادی دارد.
تری دی مکس در متریال دهی یکی از بهترین های موجود است. این نرم افزار به خوبی می تواند هر آن چه که در این زمینه کاربران نیاز دارند را برآورده کند. در ادامه بیش تر با کارایی تری دی مکس در متریال دهی و ویژگی های این فرایند صحبت می کنیم.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس چگونه است

متریال دهی چیست؟

پیش از بررسی کامل کارایی های متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس بهتر است ببینیم معنا و مفهوم متریال دادن در طراحی های گرافیکی دقیقا به چه چیزی اشاره دارد. متریال دهی در واقع مشخص کننده جنس و ماهیت یک شی یا یک صحنه است.
این جنس می تواند هر نوع طرح و جزئیاتی را در بر بگیرد. از اشیا مختلف گرفته تا سطوح، صحنه ها، طبیعت، حیوانات و حتی چهره انسان و شخصیت ها، همگی در متریال دهی تعریف می شوند.
در واقع بعد از ترسیم طرح اولیه، این متریال دهی است که مشخص کننده عملکرد و ماهیت آن طرح خواهد بود.

اصول متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

کارایی تری دی مکس در متریال دهی

به نوعی می توان گفت این متریال ها شامل انواع مواد، رنگ ها، نور ها و بافت های مختلف می شوند.
با اضافه کردن رنگ و بافت به یک طرح به همراه نور پردازی و روشنایی آن، ماهیت آن تعریف می شود. در متریال دهی مشخص می شود که یک شی بازتاب دهنده نور باشد یا این که نور از آن رد شود . همچنین شدت و میزان انعکاس نور از سطح یک نور، میزان تابش و جذب نور و مواردی از این دست هم در متریال دهی تعیین خواهد شد.

کارایی متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

چرا متریال دهی در طراحی اهمیت زیادی دارد؟

حال بیایید به این مهم بپردازیم که اصلا چرا تا این میزان متریال دهی می تواند در یک پروژه طراحی اهمیت داشته باشد . همچنین چرا طراحان تا این میزان به متریال دادن به طرح های خود اهمیت می دهند.
در واقع زمانی که متریال ها به مدل های سه بعدی افزوده می شوند، گویی این مدل ها زنده می شوند و به دنیای واقعی نزدیک تر خواهند شد. این مواد و متریال واقعی هستند که می توانند در صحنه ها وارد شده و آن ها را هم واقعی کنند. در نتیجه طراحان برای نزدیک تر کردن طرح ها و مدل های خود به دنیای واقعی به متریال دهی ، نیاز دارند.

اهمیت متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

رندر نهایی

مواد و متریال موجود در نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی به طراحان این امکان را می دهد تا طرح ها و مدل های سه بعدی خود را برای رندر نهایی آماده کنند.
در نتیجه با اضافه شدن این مواد و متریال است که مشخص می شود مدل سه بعدی ترسیمی در رندر نهایی چطور به نظر برسد. حتی طراحان می توانند قبل از اتمام طرح، از مدل های سه بعدی که متریال آن ها نیز اضافه شده است، یک تست رندر بگیرند . به این ترتیب بیش تر از تناسب و میزان نزدیک بودن مدل های خود با نمونه های واقعی مطلع شوند.

رندر در متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

اصول اولیه استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

در قدم اول متریال دهی با تری دی مکس باید به صورت کامل با انواع متریال ها و مواد موجود در نرم افزار آشنایی داشت . علاوه بر این شناخت کامل متریال و جنس این مواد و آشنایی با نوع عملکرد آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
البته در راستای شناخت مواد مختلف، متناسب با نوع پروژه باید با تناسب، سازگاری و عملکرد آن متریال با مجموعه طرح نیز آشنایی داشت. برای مثال اگر یک صندلی از جنس چوب است آیا این مورد می تواند در کنار سایر جزئیات در نظر گرفته شده در یک پروژه طراحی داخلی تناسب داشته باشد یا خیر.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس با نور و رنگ

اضافه شدن رنگ و نور به متریال

در مرحله بعدی متریال دادن، رنگ ها و نور ها اضافه خواهند شد. به این ترتیب اصل مهم بعدی این است که یک ماده چه رنگی دارد و کدام رنگ می تواند معرف بهتری از جنس متریال مورد استفاده باشد.
نور و روشنایی نیز خود پارامتر مهم دیگری است که هم راستا با جنس مواد مورد نظر باید مشخص شوند. برای مثال شیشه شفاف است و انعکاس نور کمی دارد و بیش تر نور از آن عبور می کند. یا این که یک شی کرومی، شفاف و درخشان است و رنگ آن کرومی است.
سپس بافت ها اضافه می شوند. این بافت ها می توانند از مجموعه موجود در نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی انتخاب شوند . همچنین می توان با ابزار های نرم افزار بافت های جدیدی را ایجاد و اضافه کرد.

مراحل متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

مراحل متریال دهی در نرم افزار تری دی مکس

برای درک بهتر کارایی تری دی مکس در متریال دهی، بهتر است به صورت مختصر مراحل انجام این کار در نرم افزار تری دی مکس را هم بررسی کنیم.

آموزش متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

مرحله اول متریال دهی در نرم افزار تری دی مکس

در قدم اول با باز کردن نرم افزار و ترسیم طرح اولیه، می توان وارد بخش متریال و متریال ادیتور شد. در این جا مراحل متریال دهی شروع می شود. ابتدا باید از بین مجموعه مواد و متریال موجود در نرم افزار، جنس مدل مورد نظر را انتخاب کرد. در این جا ماهیت اجسام و اشیا از هم مجزا می شود. یک شی می تواند چوبی، شیشه ای، فلزی، بتنی یا پلاستیکی باشد.
همچنین در خصوص چهره، با ابزار مش نرم افزار می توان متریال دهی چهره را هم در خصوص طراحی های گرافیکی مورد استفاده در انیمیشن ها و فیلم های سه بعدی انجام داد. در ادامه نوبت به اضافه کردن رنگ ها می رسد.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

مرحله دوم متریال دهی در نرم افزار تری دی مکس

علاوه بر این نور های مختلف هم برای واقعی تر جلوه دادن مدل اضافه می شوند. نور های پس زمینه، نور هایی که از جهات مختلف به شی مورد نظر می تابد و نور های محیطی. در کنار این نور پردازی ها، نوبت به تعیین میزان انعکاس نور می رسد.
برخی ابزار های نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی این امکان را به کاربران می دهد تا میزان شفافیت مدل، میزان نزدیک بودن آن به اجسام شیشه ای یا به عکس، میزان و شدت انعکاس نور و میزان عبور نور از مدل را مشخص کنند.

آشنایی با متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

مرحله سوم متریال دهی در نرم افزار تری دی مکس

در ادامه باید بافت های مختلف را به مدل سه بعدی اضافه کرد. این بافت ها می توانند بیش از پیش طرح را به نمونه واقعی خود نزدیک کنند. تمام این مراحل می توانند به یک مدل، جنس و متریال لازم را اضافه کند تا مدل دقیقا آن طور که در دنیای واقعی جلوه می کند، دیده شود.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس چیست

گزینه های بیش تر نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس برای این که بتوان مدل نهایی را جذاب تر و منحصر به فرد تر ترسیم کرد، گزینه های بیش تری را هم جهت متریال دهی در اختیار کاربران قرار می دهد. خصوصا اگر رندر های با کیفیت تر و متفاوت تری در نظر کاربران باشد یا این که طرح ها نیاز به بافت ها و مواد فیزیکال بیش تری داشته باشند. در نتیجه علاوه بر بافت های موجود، می توان بافت های جدید را هم با قابلیت های نرم افزار تری دی مکس خلق کرد. علاوه بر این، در کنار یک سری مواد و متریال آماده و استاندارد نرم افزار تری دی مکس، می توان از پنل MAP ، مواد فیزیکال جدیدتری را هم ایجاد کرد که آن ها به رندر دقیق تر و با سرعت و کیفیت کنترل شده تری نیاز دارند.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

چه تخصص هایی از نرم افزار تری دی مکس برای متریال دهی استفاده می کنند؟

در خصوص این که کارایی های نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی مورد استفاده کدام تخصص ها و رشته ها است، باید بگوییم که هر تخصصی که به نحوی با طراحی گرافیکی سر و کار دارد و از تری دی مکس برای طراحی استفاده می کند، به متریال دهی با تری دی مکس نیاز دارد.

بین رشته ها و تخصص های مختلف، شاید در هیچ کدام به اندازه معماری و طراحی داخلی متریال دهی با تری دی مکس یا هر نرم افزار سه بعدی دیگری، اهمیت نداشته باشد. بین این رشته ها، متریال دهی در واقع اصلی ترین بخش پروژه است و به نوعی تشکیل دهنده اجزای طرح در نظر گرفته می شود.

با استفاده از متریال دهی می توان در طراحی های معماری، نما، مبلمان، دکوراسیون داخلی و …، عناصر مختلف طبیعی و مصنوعی را به کار گرفت و با استفاده از مواد و متریال مختلفی که هر یک خواص و ویژگی های مخصوص به خود را دارد، طرح نهایی بی نظیر تر و واقع گرایانه تری را ارائه داد.

یادگیری متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

اهمیت آموزش و یادگیری متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس

رندرگیری بخش بسیار مهم اکثر پروژه های طراحی است. حال این مواد و متریال ها هستند که می توانند جلوه اصلی رندرینگ نهایی را نشان دهند. در نتیجه از آن جایی که هم تری دی مکس به تنهایی خود یکی از اصلی ترین نرم افزار های تخصصی در طراحی گرافیکی محسوب می شود و هم متریال دهی یکی از اصلی ترین مراحل هر طرح و پروژه ای است،
یادگیری نحوه استفاده از تری دی مکس در متریال دهی می تواند یکی از ضروری ترین تصمیم ها در نظر گرفته شود.

بر خلاف چیزی که اغلب تصور می کنند، متریال دهی با نرم افزار های سه بعدی کار چندان راحتی نیست و پیچیدگی های خود را دارد.
به همین دلیل اهمیت آموزش و یادگیری نحوه استفاده از تری دی مکس در متریال دهی پررنگ تر می شود. دوره های آموزشی تخصصی موجود، که نحوه کاربرد تری دی مکس در متریال دهی را از پایه تا پیشرفته آموزش می دهند، می تواند هوشمندانه ترین روش در این خصوص باشد.

متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس
5/5 - (22 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه