مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

دیجیتال پینتینگ چیست ؟

نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

شما در 1:19 دقیقه و با زمان گذاشتن برای دیدن این فیلم میتونید با موضوع نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) به طور کامل آشنا بشید

نقاشی دیجیتال چیست؟ ( دیجیتال پینتینگ چیست ؟ )

نقاشی دیجیتال چیست ؟ برای پاسخ به این وال باید بدانیم که : بشر همواره به دنبال یافتن راهی بوده است تا فعالیت ها و عملکرد های خود را هوشمندانه تر و کاربردی تر پیش ببرد. به همین دلیل هر روز شاهد این هستیم که یک فناوری جدید در یکی از بخش های زندگی یا حوزه های حرفه ای، معرفی شده و تحولی شگرف را در این قسمت ها ایجاد می کند.

در این میان دو حالت به وجود می آید. ممکن است فناوری تازه وارد روند کار را به کل تغییر داده و ماهیت یک حرفه را به سمتی دیگر بکشاند. که هم می تواند اثری مثبت داشته باشد و هم یک تاثیر منفی را شاهد بود. از طرفی نیز ممکن است تنها به بهبود روند آن رشته یا حرفه به خصوص منجر شود. حرفه های متعددی تحت تاثیر این فناوری های تازه از راه رسیده قرار گرفته اند. یکی از حوزه های شاخص این دوره، دنیای هنر است که تحت تاثیر تکنولوژی های ارائه شده، شاهد تغییری چشمگیر در رویکرد ها و مسیر های خود بوده است.

رشته نقاشی دیجیتال

به نوعی حتی می توان گفت که دنیای هنر متاثر از تکنولوژی، شاخه های جدیدی را نیز به خود دیده است . این روند منجر به گسترش قابل توجه شاخه های مختلف در حوزه هنری شده اند. حال این که این تغییرات مثبت بوده یا این که تاثیری منفی داشته، چیزی است که نمی توان در این جا به آن پرداخت.

ابزار های دیجیتالی
نمونه کار نقاشی دیجیتال

ولی از دیدگاه مثبت تر، بهتر است به شاخه های جدیدی که تحت تاثیر فناوری به دنیای هنر افزوده شده است نگاهی بیاندازیم. رشته نقاشی دیجیتال که می توان از آن به عنوان یک حرفه نیز نام برد، یکی از این موارد است که بین فناوری های کامپیوتری و دنیای سنتی هنر مشترک است. در این جا می خواهیم با بررسی ماهیت این رشته و ویژگی ها و مشخصاتی که دارد، به این مفهوم دست یابیم که چطور می توان وارد این حرفه شد . همچنین چطور این حرفه می تواند به عنوان یک مسیر شغلی، هنرجویان را وارد بازار کار کند.

نقاشی دیجیتال چیست؟

دیجیتال پینتینگ در واقع یک شاخه هنری جدید و نو ظهور است که در آن شاخه های متعدد نقاشی و تکنیک های سنتی آن مانند نقاشی رنگ روغن، آبرنگ و … با استفاده از ابزار های دیجیتالی موجود در کامپیوتر، ترسیم و اجرا می شود. در این خصوص از کامپیوتر ها، تبلت های گرافیکی، قلم مو های گرافیکی و نرم افزار های به خصوص استفاده می شود. به نوعی می توان نقاشی دیجیتال را نقطه مدرن مقابل نقاشی سنتی در نظر گرفت. در این جا می توان ردپای تلفیق هنر سنتی و ابزار های دیجیتالی را مشاهده کرد.

دنیای هنر متاثر از تکنولوژی

در تعریف نقاشی های دیجیتال، نمی توان کاملا نقش هنر های دستی را نادیده گرفت. همان تکنیک ها و همان ایده هایی که در نقاشی با دست دنبال می شد، این جا در هنر های دیجیتالی نیز به کار می رود. منتهی با این تفاوت که ابزار های مورد استفاده در این جا به جای ابزار های دستی، ابزار های دیجیتالی است.

تعریف نقاشی دیجیتالی و تفاوت آن با نقاشی سنتی

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، در نقاشی سنتی هنرمند کاملا باید به خود، هنرش و ابزار های هنری و سنتی که در دسترس اوست تکیه کند. اما زمانی که از شاخصه هنر های دیجیتالی و نقاشی هایی که به کمک این فناوری ها ترسیم می شوند، سخت می گوییم، طرح ها، ایده ها و خلاقیت هنرمند با ابزار هایی اینبار دیجیتالی ترکیب می شود تا یک اثر هنری منحصر به فرد و زیبا خلق شود.

شاخصه هنر های دیجیتالی
تصویر سازی با دیجیتال پینتینگ

اما تفاوت به همین جا ختم نمی شود. یک نقاشی سنتی چیزی است که ما نتیجه آن را به صورت یک اثر فیزیکی مشاهده می کنیم. اما در خصوص یک نقاشی دیجیتال، قضیه متفاوت است. اثر هنری مذکور، تنها به صورت یک فایل مستند در برنامه، درون کامپیوتر است، مادامی که آن را از طریق روش های چاپ به خصوص آن، چاپ نمایید.

ابزار های دیجیتالی

آیا نقاشی های دیجیتالی نسبت به نقاشی های دستی ترجیح داده می شوند؟

البته نمی توان نقش هنر های دستی و مهارت و خلاقیت هنرمندان را نادیده گرفت، اما باید به این نکته اشاره کرد که در هنر های دیجیتالی نیز ردپای خلاقیت و مهارت های هنرمندان مشهود است. در یک نقاشی دیجیتال نیز از متود های سنتی استفاده می شود.

مزیت های دیجیتال پینتینگ
خلق آثار زیبا با دیجیتال چینتینگ

اما با این وجود مزیت هایی که ترسیم نقاشی به روش دیجیتالی نسبت به روش سنتی دارد، موجب شده تا بسیاری از هنرمندان، حتی کسانی که نقاشی را به روش سنتی دنبال می کردند نیز به این شیوه روی بیاورند. برای مثال می توان به سرعت بالای این روش نسبت به روش دستی. همچنین محدود بودن ابزار های مورد نیاز و عدم به هم ریختگی و نیاز به فضای مشخصی برای انجام کار نقاشی به عنوان مزیت های دیجیتال پینتینگ اشاره کرد.

در ادمه بخش نقاشی دیجیتال چیست

از چه ابزار هایی برای ترسیم یک طرح دیجیتالی استفاده می شود؟

در انجام یک طراحی یا نقاشی به روش دیجیتال، به اولین چیزی که نیاز دارید یک تبلت مخصوص است. تبلت های مورد نظر باید از حساسیت و کارایی گرافیکی قابل قبولی برخوردار باشند. در واقع دسته به خصوصی از تبلت ها و نمایشگر ها برای انجام این کار مناسب هستند. نکته مهم در خصوص انتخاب یک لپ تاپ یا تبلت مناسب برای این منظور، انتخاب مدلی است که از لحاظ کارایی ها و مشخصه های گرافیکی، در درجه بالایی قرار داشته باشد . تا بتواند بدون کند شدن، برنامه ها و نرم افزار های گرافیکی با سرعت بالا را اجرا کند.

مشخصه های گرافیکی

قلم نوری

در کنار این تبلت گرافیکی و حرفه ای، به یک قلم نوری نیز نیاز است . که این قلم نوری نیز باید حساسیت و کارایی به خصوصی داشته باشد. زمانی که می خواهید این ابزار ها را برای این منظور تهیه کنید، حتما باید در خصوص کاری که می خواهید با آن انجام دهید و استفاده ای که دارید، با فروشنده صحبت کنید . تا مدل ایده آل این کار را خریداری نمایید. در نهایت با تهیه این ابزار های اولیه، شما برای شروع کار به نرم افزار هایی حرفه ای نیاز دارید که برای انجام فرایند های هنری دیجیتالی طراحی شده اند. با تکیه به همین موارد، ابزار هایی که برای دیجیتال پینتینگ نیاز است را فراهم می کنید.

نرم افزار هایی حرفه ای
تصویر سازی با نقاشی دیجیتال

برای نقاشی دیجیتال از چه نرم افزار هایی می توان کمک گرفت؟

نرم افزار هایی که در این زمینه کاربرد دارند از جمله نرم افزار های گرافیکی هستند که می توان از آن ها در مراحل اولیه به عنوان یک هنرجوی مبتدی تا مراحل پیشرفته به عنوان یک هنرمند حرفه ای استفاده کرد. برخی برنامه ها رایگان در دسترس اند و برخی را نیز باید خریداری کرد.

قلم نوری

یکی از معروف ترین و کاربردی ترین نرم افزار هایی که در زمینه دیجیتال پینتینگ به کار می آید، برنامه Adobe Photoshop است. این برنامه از جمله کاربردی ترین و پر طرفدار ترین برنامه های گرافیکی کامپیوتری است که در زمینه نقاشی های دیجیتالی نیز کاربرد دارد.

ابزار های بسیار متنوع و فضای کاربری خوب این نرم افزار، آن را به یکی از بهترین ها در میان دیگر نرم افزار ها تبدیل کرده است. در این نرم افزار، می توان به منظور اتودزنی از گزینه پن آن استفاده کرد. اکثر کاربرانی که وارد رشته نقاشی دیجیتال می شوند، کار خود را با این نرم افزار آغاز می کنند. دیگر برنامه هایی که می توان از آن ها به عنوان نرم افزار گرافیکی مناسب جهت ترسیم نقاشی های دیجیتال استفاده کرد، شامل برنامه های Clip Studio Paint، Paint tool SAI، Corel Painter و گزینه های مشابه دیگر می شود.

برنامه های گرافیکی کامپیوتری
ساخت تصاویر جذاب با دیجیتال پینتینگ

با چه روش هایی می توان یک نقاشی دیجیتالی کشید؟

یکی از این روش ها، مربوط به زمانی است که شما از یک تبلت مخصوص طراحی با گرافیکی حرفه ای و یک قلم نوری یا موس مخصوص استفاده می کنید. در این حالت با ورود به نرم افزار مورد استفاده، مستقیما با استفاده از قلم مو، نقاشی دیجیتالی مورد نظر ترسیم می شود.

موس مخصوص

در حالت دوم، طرح ها در لپ تاپ درون برنامه طراحی کشیده می شوند. به این ترتیب که از یک موس به منظور رسم طرح اولیه و اتودزنی در نرم افزار طراحی استفاده می شود . سپس طرح ترسیم شده برای افزوده شدن جزئیات و رنگ آمیزی نهایی، وارد برنامه گرافیکی مورد نظر شد و کار را تکمیل کرد.

در نهایت روش سومی نیز برای انجام این کار وجود دارد. در این روش، خصوصا اگر به یک تبلت گرافیکی دسترسی نداشته باشید، می توان نقاشی دیجیتالی را به روشی متشکل از سنتی و کامپیوتری انجام داد. ابتدا باید با یک قلم به صورت دستی طرحی اولیه را روی کاغذ ترسیم کنید. سپس با اسکن کردن آن در کامپیوتر، طرح مورد نظر را در نرم افزار مخصوص دیجیتال پینتینگ باز کنید. در آن جا با کمک ابزار های حرفه ای، جزئیات را اضافه کرده و رنگ آمیزی آن را انجام دهید.

وضوح تصویر
دیجیتال پینتینگ

چگونه یک نقاشی دیجیتال را در نرم افزار گرافیکی مورد نظر ترسیم کنیم؟

پاسخ به این سوال به نوع روش و نرم افزاری بستگی دارد که در دوره های آموزشی دیجیتال پینتینگ آموزش داده می شود. اما به صورت کلی از آن جایی که رایج ترین برنامه مورد استفاده در این خصوص، برنامه فتوشاپ است، برای ترسیم یک نقاشی در این برنامه، مسیر زیر باید دنبال شود:

  • در اولین قدم برای ترسیم یک نقاشی با استفاده از ابزار های دیجیتالی، باید یک فایل جدید را باز کرد. در برنامه گزینه فایل را انتخاب کرده و در آن جا یک New Document را باز کنید.
  • با توجه به ورژن برنامه مورد نظر، گزینه های متعدد نمایش داده می شود
ترسیم شخصیت ها
  • در این مرحله می توان با استفاده از گزینه Width & Height، اندازه، ارتفاع، سایز و اینچ بوم نقاشی مورد نظر را انتخاب کرد
  • سپس در بخشی از برنامه، وضوح تصویر مورد نظر خود را انتخاب نمایید
  • از گزینه های رنگی مورد نظر برای انتخاب حالت رنگ ها استفاده کنید

در ادامه باید با رابط های نرم افزاری برنامه کار کرد و از ابزار های متعددی که در آن وجود دارد، نظیر قلم مو ها و پنل های رنگی و … برای تکمیل کردن و زیباسازی طرح استفاده کرد.

شرایط بازار کار رشته دیجیتال پینتینگ

این رشته را هم می توان یک رشته هنری در نظر گرفت و هم در صورتی که به صورت حرفه ای و تخصصی دنبال شود، می تواند به عنوان یک شغل نیز در نظر گرفته شود. بازار کار نقاشی دیجیتال، مانند رشته های متفاوت طراحی مانند طراحی داخلی و طراحی لباس، می تواند جذابیت و کاربرد زیادی داشته باشد.

تصاویر کالا های تبلیغاتی
نقاشی دیجیتال

زمینه های متفاوتی برای استفاده از این رشته در بازار کار حرفه ای وجود دارد. برای مثال می توان به تهیه لوگو ها و تصاویر کالا های تبلیغاتی اشاره کرد. مثال دیگری که در آن از تخصص نقاش دیجیتالی استفاده می شود، مربوط به تهیه انیمیشین ها و ترسیم شخصیت های به کار رفته در آن ها است.

در نهایت می توان به ارتباط نزدیک و همکاری های بین رشته های هنری متفاوت اشاره کرد. برای مثال، از نقاشی دیجیتال می توان در حرفه طراحی لباس یا رشته های هنری مانند تئاتر یا نمایش های عروسکی نیز استفاده کرد.

توصیه نهایی برای ورود به حرفه دیجیتال پینتینگ

به صورت کلی، توصیه می شود اگر به این رشته علاقه دارید، برای ورود به این حرفه، از دوره های آموزشی حرفه ای استفاده کنید. تسلط به متود ها و اصول اولیه نقاشی به روش سنتی، می تواند در تسریع یادگیری این رشته موثر واقع شود.

آشنایی با اصول اولیه فتوشاپ، مسلط بودن به کامپیوتر حتی در سطح مبتدی، استفاده از فیلم های آموزشی در این خصوص و … می تواند به شما در مسیر حرفه ای تان کمک کند. در دوره های آموزشی، اصول پایه ای نقاشی مانند سایه زنی، رنگ آمیزی، طراحی چهره، طراحی طبیعت و … آموزش داده خواهد شد.

اصول اولیه فتوشاپ

پایان بخش :

دیجیتال پینتینگ چیست ؟ نقاشی دیجیتال چیست ؟

5/5 - (20 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه