مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

معماری در وی ری

وی ری چیست ؟ + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

شما در 5:56 دقیقه و با زمان گذاشتن برای دیدن این فیلم میتونید با موضوع ” وی ری چیست ؟ ” به طور کامل آشنا بشید

وی ری چیست؟

پلاگین وی ری چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که در دنیای نرم افزار و فناوری، در کنار نرم افزار های اصلی همیشه یک سری افزونه نیز به عنوان نرم افزار جانبی وجود دارند. آن ها در کنار نرم افزار اصلی، عمل می کنند و برخی از عملکرد هایی که در برنامه اولیه وجود ندارد را پشتیبانی می کنند.

وجود این افزونه ها، تاثیر بسیار زیادی روی بهبود کارایی نرم افزار های اصلی داشته است، به نحوی که قابلیت های آن ها را در سطح قابل قبولی ارتقا بخشیده . همچنین بسیاری از مشکلات موجود در این نرم افزار ها را به طرز موفقیت آمیزی پوشش داده است. افزونه های مختلف متناسب با نوع نرم افزار و نیاز های آن طراحی شده و ارائه می شوند. یک سری از این برنامه ها، از نمونه های سازگار با نرم افزار های مدل سازی سه بعدی هستند. نرم افزار های مدل سازی سه بعدی از کاربردی ترین نرم افزار ها در دنیای طراحی هستند.

وی ری

افزونه کاربردی وی ری

این برنامه های گرافیکی کامپیوتری که در زمینه های بسیار متعددی کارایی دارند، در بسیاری از زمینه ها به یک نرم افزار جانبی برای بهبود عملکرد شان نیاز دارند تا بتوانند تمام نیاز های کاربران را برطرف کنند. افزونه ها در این خصوص وارد می شوند و این نیاز ها را برآورده می سازند. حال برخی از این برنامه تنها با یک یا دو نرم افزار اصلی سازگارند. برخی نیز با تعداد بسیار بیش تری مطابقت داشته و کارایی آن ها را می توان با چندین نرم افزار اصلی دنبال کرد. افزونه کاربردی وی ری یکی از این گزینه ها است که با طیف گسترده ای از نرم افزار های اصلی مدل سازی سه بعدی، سازگار است. در ادامه این مبحث، با افزونه وی ری و قابلیت های آن آشنا خواهیم شد.

رندرینگ سه بعدی در وی ری
کار با نرم افزار وی ری به چه صورت است ؟

پلاگین وی ری چیست؟

وی ری یک پلاگین یا یک نرم افزار جانبی است که برای رندرینگ سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار جانبی با طیف گسترده ای از برنامه ها و نرم افزار های اصلی سازگاری دارد . به همین دلیل برای تولید محتوا های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند ، می تواند کار کند .

در واقع تولید کننده این پلاگین، نسخه های متعددی از آن را ارائه کرده که هر یک برای یکی از نرم افزار ها متناسب بوده و به این ترتیب ورژن های مختلفی از این افزونه، برای نرم افزار های مختلف در دسترس است. وی ری یک تفاوت عمده با دیگر پلاگین های مشابه خود دارد.

تفاوت افزونه وی ری با دیگر راه حل های رندرینگ سه بعدی موجود در این است که این نرم افزار جانبی هم گزینه های رندرینگ CPU و هم گزینه های هیبریدی CPU + GPU را ارائه می دهد. در ادامه بیش تر با ماهیت این افزونه و نوع عملکرد آن آشنا خواهیم شد.

قبل از رندرینگ در وی ری

تاریخچه و نقطه شروع پلاگین وی ری

این نرم افزار محصول شرکت Chaos Group است. این شرکت در دنیای گرافیک کامپیوتری یک شرکت پیشرو جهانی است. هدف شرکت از انتشار این نرم افزار ارائه پلاگینی بود که به هنرمندان و طراحان برای خلق تصاویر و انیمیشن های واقعی کمک کند.

اولین نسخه این برنامه در سال 1997 منتشر شد. بعد از آن با توسعه مشخصه ها و قابلیت های رندرینگ پیشرفته این پلاگین، ورژن های متعددی از آن روانه بازار شد که با سیستم عامل های مختلف سازگاری داشت. در کنار این موارد، شرکت ورژن های مختلفی از افزونه وی ری را متناسب با طیف گسترده تری از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی ارائه داد.

امروزه این نرم افزار توسط گروه های تصویر سازی و طراحی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، شعار و هدف شرکت از توسعه پلاگین وی ری، بهبود و ارتقای کیفی کار های مبتنی بر واقعیت مجازی است . همچنین بهبود آینده داستان پردازی خلاقانه و افزایش کیفیت طراحی های دیجیتال است.

بعد از رندرینگ در وی ری
سه بعدی سازی با نرم افزار وی ری

نرم افزار Vray چگونه کار می کند؟

در ادامه موضوع پلاگین وی ری چیست ؟ وی ری یک تفاوت عمده با دیگر راه حل های رندرینگ دارد، آن هم ارائه گزینه های رندرینگ CPU و GPU است. این به معنی قدرت پردازش بیش تر این نرم افزار است. اساس کار افزونه وی ری استفاده از هوش صحنه ای و فناوری ردیابی اشعه تطبیقی است.

به این ترتیب برنامه قادر است تصاویری غیر قابل تشخیص با عکس را ایجاد کند. وی ری با کمک قابلیت هایی که در آن تعبیه شده است قادر است تا با تشخیص تفاوت های نوری و تفاوت در توزیع آن و همچنین با استفاده از خصوصیات متفاوت فیزیکی متریال مختلف، آن ها را به طور دقیق محاسبه کرده و به این ترتیب آن ها را به خوبی تشخیص دهد.

وی ری در نرم افزار تری دی مکس

پردازش مدل سه بعدی

همین مشخصه به وی ری امکان رندرینگ بسیار قوی و خارق العاده ای را می بخشد. مشخصه ای که برای بسیاری از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی یک امر بسیار بسیار مهم است و تاثیر زیادی در بهبود اجرای پروژه های مختلف در زمینه های متنوع خواهد داشت.

در واقع پلاگین Vray برای انجام محاسبات خود به دقیق ترین شکل ممکن از اصول و قواعد فیزیک استفاده می کند. با تکیه بر الگوریتم های فیزیکی تعریف شده در نرم افزار، وی ری می تواند به دقت به پردازش مدل سه بعدی مورد نظر بپردازد و یک رندر نزدیک به واقعیت را ارائه دهد.

رندرینگ مدل 3 بعدی در وی ری

از وی ری در چه زمینه ها و صنایعی استفاده می شود؟

امروزه به دلیل قابلیت ها و کارایی های که افزونه وی ری دارد و به دلیل تمایز چشم گیری که با دیگر نرم افزار های جانبی مشابه خود دارد، از این برنامه به صورت گسترده ای در شرکت های کوچک، صنایع مختلف و استودیو های بزرگ و حرفه ای استفاده می شود.

یکی دیگر از زمینه های استفاده از نرم افزار وی ری به صورت گسترده، حرفه و صنعت انیمیشن سازی است. انیماتور های حرفه ای و حتی انیماتور های مبتدی که در شروع مسیر حرفه ای خود هستند نیز می توانند به صورت گسترده برای ارتقای کیفی کار های خود و رندرینگ مدل های ارائه شده شان از وی ری استفاده کنند.

وی ری در صنعت طراحی

حوزه طراحی داخلی و معماری در وی ری

زمینه دیگر استفاده از پلاگین وی ری، در حوزه طراحی داخلی و معماری است. معماران و طراحان گروه بزرگ دیگری هستند که در پروژه های خود برای ارائه یک مدل جذاب و بهبود کیفیت طراحی خود از افزونه وی ری در کنار دیگر نرم افزار های اصلی طراحی داخلی و معماری کمک می گیرند. حتی می توان گفت اولین گروهی که به صورت گسترده بیش ترین استفاده را از وی ری داشتند، معماران حرفه ای بودند که در پروژه های معماری خود، از وی ری کمک می گرفتند.

در صنعت خودروسازی و طراحی خودرو، در زمینه طراحی لباس و صنعت مد و فشن، صنعت طراحی و ساخت جواهرات، بازاریابی و تبلیغات، طراحی محصول، طراحی لوگو و … دیگر زمینه هایی از صنعت هستند که از پلاگین وی ری در کنار نرم افزار های اصلی مدل سازی سه بعدی استفاده می کنند.

رندرینگ در افزونه وی ری

وی ری با چه نرم افزار های اصلی سازگاری دارد؟

همان طور که گفته شد، پلاگین وی ری با کمک مشخصات و قابلیت هایی که دارد، می تواند برای هر چه واقعی تر جلوه دادن مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب هر نرم افزاری که به نوعی با دنیای طراحی گرافیکی کامپیوتری و مدل سازی سه بعدی مرتبط است، می تواند با این پلاگین همراه شده و کار کند.

برای استفاده از وی ری در کنار دیگر نرم افزار ها، نیاز است تا نسخه ای سازگار با نوع نرم افزار طراحی و ارائه شود. مهم ترین نرم افزار هایی که برای هر یک از آن یک نسخه سازگار از افزونه وی ری ارائه شده است، شامل موارد زیر می شود:

  • نرم افزار مدل سازی سه بعدی اسکچاپ که کارایی های زیادی را در زمینه های حرفه ای مختلف دارد. علاوه بر رندرینگ؛ جریان کار در اسکچاپ نیز توسط وی ری کنترل می شود.
  • نرم افزار اتودسک تری دی مکس، یک نرم افزار بسیار قدرت مند سه بعدی ساز در صنعت انیمیشن سازی و طراحی داخلی
  • نرم افزار مایا؛ برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی ساز
  • نرم افزار بلندر، یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری 3D که برای انیمیشن سازی و افزودن جلوه های ویژه کاربرد دارد
بهبود درک بصری با پلاگین وی ری
  • نرم افزار Nuke؛ یک نرم افزار کامپیوتری افکت گذاری که در تولید فیلم های تلویزیونی و در مرحله پس از تولید کاربرد دارد
  • نرم افزار Modo؛ یک نرم افزار چند کاره برای مدل سازی، انیمیشن سازی، اسکالپینگ و …
  • نرم افزار Rhinoceros، یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری تجاری
  • نرم افزار Unreal، یک نرم افزار کاربردی در صنعت گیمینگ
  • نرم افزار Cinema 4D، یک نرم افزار سه بعدی ساز
  • نرم افزار Houdini، یک نرم افزار سه بعدی ساز که در ساخت انیمیشن کارایی دارد
رندرینگ با وی ری
معماری داخلی با نرم افزار وی ری

استفاده از پلاگین وی ری چه مزیت هایی دارد؟

وجود و استفاده از پلاگین وی ری موجب ارائه ای هوشمندانه تر و جذاب تر از تمامی طرح ها و مدل ها خواهد شد. با کمک وی ری، می توان یک رندر سریع و راحت از طرح مورد نظر را ارائه داد. این رندرینگ مبتنی بر واقعیت، تحقق پذیری یک طراحی و مدل را دو چندان خواهد کرد.

این مهم ترین مزیتی است که می توان برای افزونه وی ری به آن اشاره کرد. اما این تمام مزیتی نیست که می توان برای وی ری برشمرد. ارائه این رندرینگ به کمک وی ری هزاران برابر سریع تر و جذاب تر خواهد بود. سرعت کار با وی ری بسیار بالا خواهد بود.

خصوصا سرعت ساخت و طراحی انیمیشن ها به کمک وی ری بسیار بالا خواهد بود. منظور از طراحی های انیمیشنی، نه تنها در صنعت ساخت فیلم های انیمیشنی است، بلکه در حوزه معماری و طراحی داخلی نیز می توان از آن استفاده کرد. وجود آن ها موجب بهبود درک بصری از یک اثر خواهند شد.

بهبود کیفیت کار مدل سازی و طراحی با وی ری

ابزار های برجسته سازی نور و سایه

مزیت استفاده از افزونه وی ری، خصوصا در ارتباط با بهبود درک بصری از متریال های غیر واقعی است. به کمک ابزار های این پلاگین، می توان به بهترین شکل ممکن جنبه های یک طرح و مدل غیر زنده را به یک مدل زنده و واقعی نزدیک کرد.

ابزار های برجسته سازی نور و سایه در این نرم افزار، موجب افزایش کارایی آن خصوصا برای معماران شده است، چرا که این دو از مهم ترین مشخصه ها و ابزار های مورد نیاز هر معمار و طراح داخلی است. وی ری به خوبی این ابزار ها را در اختیار معماران قرار می دهد.

در نهایت، از همه مهم تر این که این نرم افزار جانبی وی ری به خوبی با نرم افزار های مدل سازی سه بعدی بسیار برجسته ای همچون تری دی مکس و اسکچاپ یکپارچه شده است. وجود نسخه تحت پوشش Cloud این پلاگین، بر کارایی و قابلیت های آن افزوده است.

رندرینگ 3 بعدی
کاربرد های وی ری چیست ؟

 نسخه تحت Cloud وی ری 

شرکت توسعه دهنده افزونه وی ری، با گسترش قابلیت های این نرم افزار، یک نسخه تحت پوشش Cloud را نیز از این برنامه ارائه کردند. با ارائه این نسخه، کاربران این نرم افزار به یک فضای ذخیره سازی ابری دسترسی می یابند. که به خوبی می توانند تمامی طرح ها و رندر های خود را در آن ذخیره کنند.

شرکت با هدف توسعه و بهبود جریان کار رندرینگ، سرویس ها و دسترسی به دیگر برنامه ها، نسخه تحت کلود پلاگین وی ری را منتشر کرده است . همچنین دائما در حال به روز رسانی نسخه های آن است. وجود این نسخه به صورت کاملا چشم گیری تمام پروسه های کار و رندرینگ مدل ها را آسان تر کرده است. این بهبود کارایی هم شامل پیشرفت فناوری های موجود در این نرم افزار و هم بهبود فضا و رابط کاربری آن می شود.

رندرینگ در پلاگین وی ری

آیا باید کار با افزونه وی ری را آموخت؟

پلاگین Vray طیف وسیعی از قابلیت ها و ابزار ها را در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر یک کاربر حرفه ای هستید، برای مثال یک طراح گرافیکی یا یک هنرمند مدل ساز سه بعدی، وی ری یکی از پلاگین های بسیار کاربردی برای شما خواهد بود. به همین دلیل یادگیری کار با این نرم افزار جانبی در کنار نرم افزار های اصلی می تواند یک تاثیر بالقوه روی بهبود کیفیت کار مدل سازی و طراحی داشته باشد.

وی ری پلاگین

پایان بخش :

وی ری چیست ؟ + فیلم آموزشی

5/5 - (22 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه