زیبراش چیست ؟

Zbrush for

Sculpture 3D design 3D modeling

رد پای زیبراش

نرم افزار زیبراش چیست؟

امروزه ویدئو ها، تصاویر، کارتون و انیمیشن های سه بعدی جایگاه بسیار ویژه ای را بین مخاطبین دارند. از شبکه های تلویزیونی و سینما گرفته تا سایر مدیا ها و پلتفرم های مختلف، در همه آن مخاطبان توجه بسیار ویژه ای را به طراحی های سه بعدی دارند.

برای ساخت و تولید محتوا ها و تصاویر سه بعدی، از نرم افزار استفاده می شود. نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری مختلفی که در دسته نرم افزار های مدل سازی سه بعدی قرار می گیرند، برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار هایی همچون تری دی مکس، سینما فور دی و چندین نرم افزار مشابه این ها برای مدل سازی سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این برنامه های سه بعدی سازی بسیار جذاب و خارق العاده، نرم افزاری است به نام نرم افزار زیبراش که کارایی ها و قابلیت های آن در زمینه های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این جا می خواهیم بیش تر با ماهیت و کارایی های این برنامه کامپیوتری آشنا شویم. با مروری بر تاریخچه و تعریف این نرم افزار، به بررسی زمینه های استفاده و کاربرد آن در حوزه های مختلف هنری و طراحی می پردازیم.

شبیه سازی اجزای صورت با نرم افزار زیبراش
خلق اثر های سه بعدی مبتنی بر واقعیت

نرم افزار زیبراش را چگونه تعریف کنیم؟

زیبراش که با نام ZBrush نیز شناخته می شود، یک نرم افزار پیشرفته سه بعدی سازی است.  آن چه که نرم افزار زیبراش را از سایر نرم افزار های سه بعدی ساز متمایز می کند این است که در ZBrush از تکنیک های سنتی مجسمه سازی به صورت دیجیتالی در کامپیوتر استفاده می شود.

این به این معنی است که این نرم افزار به نوعی مقلد تکنیک های سنتی ساخت مجسمه است و به کاربر این امکان را می دهد تا تمام آن روش ها را در کامپیوتر اجرا کند. عملکرد این نرم افزار به قدری به روش های دستی نزدیک است که وقتی با آن کار می کنید، گویی واقعا در حال شکل دادن به یک مجسمه با دست تان هستید.

هنرمندان می توانند با این نرم افزار مدل های ارگانیک تر و بسیار دقیق تری را ایجاد نمایند. علاوه بر این، سرعت عمل آن ها هنگام استفاده از نرم افزار زیبراش نسبت به سایر برنامه های سه بعدی نظیر مایا یا تری دی مکس نیز بسیار بیش تر خواهد بود و سریع تر به محصول نهایی خواهند رسید.

مجسمه یک انسان
حوزه های مختلف هنری
کارتون های سه بعدی

نرم افزار ZBrush از کجا کار خود را آغاز کرده است؟

زیبراش در اصل توسط شرکت توسعه دهنده Pixologic.Inc توسعه یافته است. این برنامه برای اولین بار در سال 1999 ارائه شد. البته تاریخ انتشار نسخه رسمی این نرم افزار که هم در سیستم عامل ویندوز و هم در سیستم عامل مک قابل اجرا بود، مربوط به سال 2009 است و در این سال اولین ورژن رسمی زیبراش منتشر شده است.

این نرم افزار نیز به مرور زمان به روز رسانی های متعددی را انجام داد و با ارائه نسخه های به روز تر و دارای ابزار های بیش تر، امروزه به عنوان پیشرفته ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی مجسمه سازی در بازار شناخته می شود. با داشتن مجموعه بزرگی از انواع ابزار ها و طیف گسترده ای از برنامه ها، به راحتی می توان فهمید که چرا نرم افزار زیبراش به چنین موفقیتی رسیده است.

طراحی جواهر با نرم افزار زیبراش
طراحی جواهر با نرم افزار زیبراش

برنامه زیبراش دقیقا چه عملکردی دارد؟

نرم افزار ZBrush در درجه اول دارای ابزار های بسیار پیشرفته ای برای مجسمه سازی مدل های سه بعدی است که وضوح بسیار بالایی نیز دارند. قبل از این که نرم افزار ها و ابزار هایی مانند زیبراش ارائه شوند، هنرمندان برای ترسیم اشیای پیچیده مجبور به استفاده از طیف وسیعی از نرم افزار ها و روش های پیچیده بودند تا بتوانند با نهایت دقت و ظرافت، طرح سه بعدی مورد نظر را ترسیم کنند.

در مواردی حتی رعایت و اجرای تمام جزئیات در طرح مورد نظر غیر ممکن بود و طرح مجسمه ترسیم شده فاقد دقت کافی بود. اما با ورود نرم افزار زیبراش، هنرمندان می توانند با استفاده از الگویی که الهام گرفته از روش های مجسمه سازی سنتی است، یک مدل بسیار دقیق و بی نظیر را ارائه کنند. دقیقا همان مجسمه ای که با خاک و خشت ساخته می شود، در زیبراش با ابزار هایی که دارد، ساخته خواهد شد.

در واقع هنرمندان می توانند در این نرم افزار خاک دیجیتالی را بکشند و مورد استفاده قرار دهند، آن را فشار داده، له کنند، برش و خراش روی سطح آن ایجاد کنند، به آن شکل دهند و هر نوع دستکاری که در واقعیت مجسمه سازی انجام می دهند را در این نرم افزار نیز انجام دهند.

نسخه های اولیه این نرم افزار با بیش از 30 قلم مو و برس در دسترس است. این ابزار ها امکان انجام فرایند های مختلفی را به کاربران می دهد و می توانند تمامی جزئیات را کنترل کنند. با کمک تمام این قابلیت ها، هنرمندان می توانند از هر چیزی یک نسخه دیجیتالی سه بعدی آن را خلق کنند. برای مثال می توانند مجسمه یک انسان را به صورت دیجیتالی و سه بعدی مدل سازی کنند.

اجرای جزئیات طرح با نرم افزار زیبراش
استودیو های بزرگ

خلق چه جزئیاتی با کمک این نرم افزار امکان پذیر است؟

همان طور که گفته شد، نمونه هر چیزی که در واقعیت وجود دارد را می توان در نرم افزار زیبراش به صورت سه بعدی خلق کرد. برای مثال می توان با کمک برخی از ابزار های این برنامه، سطح یک الگویی که قصد ترسیم و خلق آن را دارد را دستکاری کرده و به آن جزئیاتی مطابق واقعیت را بیافزاید.

برای نمونه اگر هنرمند می خواهد یک مجسمه دیجیتالی سه بعدی از یک اژدها یا دایناسور را ایجاد کند، می تواند به کمک برخی از مشخصه های این نرم افزار، فلس ها و چین چروک های مورد نیاز روی بدن و صورت را به مدل مورد نظر اضافه کند.

دوره آموزشی آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش

خلق کاراکتر های مورد نظر

تمامی بافت هایی که یک مدل را به مدل واقعی آن نزدیک می کند را می توان به کمک ابزار های متعددی که نرم افزار ZBrush ارائه می دهد، روی مدل دیجیتالی اعمال کرد تا طرح نهایی کاملا مطابق یک نمونه واقعی باشد.

تقلید کردن از تمام این جزئیات با این سطح از دقت تنها به کمک ابزار های نرم افزار زیبراش امکان پذیر است. با کمک ابزار های موجود در این برنامه سه بعدی، می توان تمام مدل های بسیار دقیق را برای هر نوع پلتفرم و رسانه دیجیتالی ترسیم و ایجاد کرد.

هنرمندان می توانند از این نرم افزار برای خلق کاراکتر های مورد نظر خود در سریع ترین زمان ممکن استفاده کنند.

خلق چه جزئیاتی با کمک این نرم افزار امکان پذیر است؟

همان طور که گفته شد، نمونه هر چیزی که در واقعیت وجود دارد را می توان در نرم افزار زیبراش به صورت سه بعدی خلق کرد. برای مثال می توان با کمک برخی از ابزار های این برنامه، سطح یک الگویی که قصد ترسیم و خلق آن را دارد را دستکاری کرده و به آن جزئیاتی مطابق واقعیت را بیافزاید.

برای نمونه اگر هنرمند می خواهد یک مجسمه دیجیتالی سه بعدی از یک اژدها یا دایناسور را ایجاد کند، می تواند به کمک برخی از مشخصه های این نرم افزار، فلس ها و چین چروک های مورد نیاز روی بدن و صورت را به مدل مورد نظر اضافه کند.

خلق کاراکتر های مورد نظر

تمامی بافت هایی که یک مدل را به مدل واقعی آن نزدیک می کند را می توان به کمک ابزار های متعددی که نرم افزار ZBrush ارائه می دهد، روی مدل دیجیتالی اعمال کرد تا طرح نهایی کاملا مطابق یک نمونه واقعی باشد.

تقلید کردن از تمام این جزئیات با این سطح از دقت تنها به کمک ابزار های نرم افزار زیبراش امکان پذیر است. با کمک ابزار های موجود در این برنامه سه بعدی، می توان تمام مدل های بسیار دقیق را برای هر نوع پلتفرم و رسانه دیجیتالی ترسیم و ایجاد کرد.

هنرمندان می توانند از این نرم افزار برای خلق کاراکتر های مورد نظر خود در سریع ترین زمان ممکن استفاده کنند.

نرم افزار ZBrush در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

نرم افزار زیبراش در زمینه های بسیار مختلفی کاربرد دارد. هر جایی که به خلق اثر های سه بعدی مبتنی بر واقعیت نیاز است و مجسمه سازی سه بعدی کاربرد دارد، می توان رد پای زیبراش را دنبال کرد. در ادامه با جزئیات به بررسی زمینه های کاربرد این نرم افزار می پردازیم.

مدل سازی
ساخت و طراحی مدل های ارگانیکی

استفاده از زیبراش در انیمیشن سازی

اولین و مهم ترین زمینه کاربرد نرم افزار زیبراش، در زمینه تولید و طراحی کاراکتر های کارتونی و انیمیشنی است.  به نوعی می توان گفت که زیبراش در دنیای ساخت انیمیشن انقلابی ایجاد کرده است.برای تولید انواع شخصیت ها و جزئیات مورد نیاز آن ها می توان از زیبراش استفاده کرد.

ساخت و طراحی مدل های ارگانیکی از اسلحه، وسایل نقلیه، لباس ها و هر چیز دیگری که در یک داستان یا انیمیشن به آن نیاز است، در کنار خود کاراکتر ها به صورت سه بعدی در زیبراش طراحی و ایجاد می شوند. در نتیجه می توان انیماتور ها را به عنوان اصلی ترین گروهی معرفی کرد که به صورت گسترده از نرم افزار زیبراش استفاده می کنند.

استفاده از زیبراش در دنیای فیلم و سینما

استفاده گسترده از زیبراش در فیلم سازی، ویدئو های سه بعدی، فیلم های کارتونی، فیلم های سینمایی با جلوه های ویژه و کاراکتر های منحصر به فرد که همگی مبتنی بر کاربرد یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی هستند، غیر قابل انکار است.

از این نرم افزار و ابزار های متنوع آن، برای ایجاد مدل های سه بعدی با وضوح بالا در فیلم ها، محتوا های ویدئویی و جلوه های ویژه استفاده می شود.

این نرم افزار یکی از رایج ترین ابزار ها در استودیو های حرفه ای فیلم سازی در سراسر جهان است.

خلق کاراکتر
بازی های God of War

زیبراش در بازاریابی و تبلیغات دیجیتالی

در حوزه بازاریابی و تبلیغات دیجیتالی نیز از نرم افزار زیبراش استفاده می شود. هر جایی که نیاز به طراحی و ارائه مدل های سه بعدی مبتنی بر واقعیت، انیمیشن ها و جلوه های سه بعدی وجود دارد، به فردی که توانایی کار با نرم افزار ZBrush را دارد نیاز است.

کاربرد گسترده زیبراش در بازی های ویدئویی

کنسول های بازی و بیش تر استودیو هایی ساخت بازی های ویدئویی، امروزه برای خط انیمیشنی بازی های خود از زیبراش استفاده می کنند. آن ها می توانند با کمک این نرم افزار تمام جزئیاتی که در نظر دارند را به کاراکتر های بازی خود بیفزایند. برای مثال بازی های God of War و بازی Assassins Creed با زیبراش ساخته شده اند.

مجسمه سازی سه بعدی
ترسیم اشیای پیچیده
هنر و تکنولوژی در نرم افزار زیبراش

ارجحیت استفاده از زیبراش نسبت به سایر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی 

همان طور که گفته شد، نرم افزار های مدل سازی سه بعدی گستردگی بسیار زیادی دارند و هر کدام کارایی های منحصر به خود را در اختیار کاربران قرار می دهند. اما با این حال بسیاری از هنرمندان، نرم افزار زیبراش را به سایر نمونه ها ترجیح می دهند.

نرم افزار ZBrush به ارائه یک گردش کار غیر خطی افتخار می کند. این امر بدان معناست که هنرمندانی که از این نرم افزار استفاده می کنند، در خصوص نوع استفاده و کاربرد زیبراش در کاری که انجام می دهند محدودیت چندانی نداشته و انعطاف پذیری بسیار بیش تری دارند.

نرم افزار پیشرفته سه بعدی سازی
ساخت انیمیشن با نرم افزار زیبراش

اجرای تمام جزئیات

سایر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی می توانند بسیار محدود کننده باشند و هنرمند را ملزم به دنبال روش های دقیق تر برای تکمیل نتیجه نهایی خواهند کرد. برای مثال برخی از نرم افزار ها سه بعدی ساز، برای ایجاد بافت یا رنگ آمیزی مدل، نیاز به تکمیل کار دارند و از دیگر برنامه ها استفاده می کنند.

اما نرم افزار زیبراش برخلاف سایر مدل ها، به هنرمند امکان داشتن یک جریان کار نامحدود و آزادانه را می دهد و می تواند تمام جزئیات و بخش های طرح را به راحتی اجرا کند. در کنار این موارد، گستردگی ابزار ها و قابلیت های این نرم افزار غیر قابل انکار است.

چرا باید کار با نرم افزار زیبراش را یاد گرفت؟

این نرم افزار می تواند به عنوان یک نرم افزار بسیار حرفه ای و تخصصی در نظر گرفته شود. وجود آن می تواند به کاربران این امکان را بدهد که در هر حوزه حرفه ای بهترین فرصت های شغلی را به دست آورند. تمام افراد و هنرمندانی که در زمینه انیمیشن، طراحی بازی، مدل سازی های سه بعدی، جلوه های ویژه و … فعالیت دارند و به این حرفه ها علاقه مند هستند، باید هر روز بر مهارت های مجسمه سازی سه بعدی خود بیافزایند.

این نرم افزار یکی از استاندارد ترین برنامه های کامپیوتری در صنایع مختلف است و ابزار ها و تکنیک های آن موجب تسریع و تسهیل فرایند های هنری مختلف شده است.

طراحی کاراکتر با نرم افزار زیبراش
ساخت مدل های انیمیشنی با زیبراش

دوره ها و کلاس های آموزشی بسیار حرفه ای

به دلیل برتری های متعددی که این نرم افزار دارد و طیف گسترده ابزار های پیشرفته ای که ارائه می دهد، یادگیری آن می تواند مزیت های بسیار زیادی را برای هنرمندان مختلف داشته باشد.

این برنامه هم برای هنرمندان حرفه ای در استودیو های بزرگ و پیشرفته و هم در استودیو های کوچک و هنرمندان مستقل می تواند یک ابزار بسیار کاربردی و جذاب باشد و کارایی داشته باشد. وجود آن به خوبی توانسته تا دنیای انیمیشن های سه بعدی را تقویت نماید.

برای شروع می توان از دوره ها و کلاس های آموزشی آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش بسیار حرفه ای در این خصوص استفاده کرد تا به صورت کاملا دقیق و کاملا اصولی تمام تکنیک های کار با نرم افزار زیبراش را بیاموزید. با این کار، به یک فرد با مهارت و تخصصی پر طرفدار تبدیل خواهید شد.