مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

تصویر شاخص مقاله رویت چیست ؟

آموزش رویت در معماری

فهرست عناوین

آموزش رویت در معماری

یکی از نرم افزار های حرفه ای و بسیار کاربردی معرفی شده به دنیای معماری، نرم افزار تخصصی اتودسک رویت است. Autodesk Revit یک نرم افزار حرفه ای برای متخصصان مختلف است که کار را برای آن ها آسان تر می کند. همچنین فضای بهتری را برای فعالیت رشته های مختلف از جمله معماری فراهم کرده است.
با توجه به اهمیت آموزش رویت در معماری و مزیت هایی که استفاده از این نرم افزار دارد، بهتر است بیش تر با ماهیت این نرم افزار و کارایی هایی که در معماری دارد آشنا شویم. در ادامه با معرفی نرم افزار Revit، به بررسی کارایی ها و قابلیت های این نرم افزار در دنیای معماری می پردازیم.

نرم افزار حرفه ای رویت برای متخصصان معماری

نرم افزار رویت چیست؟

این برنامه نیز مانند دیگر نرم افزار های مدل سازی و گرافیکی، به معماران برای ادغام داده ها، طراحی یک مدل واحد، شبیه سازی، تجسم و مدیریت برنامه و همکاری در پروژه کمک می کند. شاخصه ها و مولفه های بسیار گسترده این نرم افزار آن را به یکی از برنامه های مهم در دنیای معماری تبدیل کرده است. به همین دلیل نیز بر اهمیت آموزش رویت در معماری تاکید شده است.

یک نکته مهم دیگر در خصوص این نرم افزار این است که رویت یک نرم افزار BIM است. BIM به معنای Building Information Modeling است. برنامه بسیار کاربردی رویت می تواند این بستر مستقل را فراهم کند. در واقع این مولفه یک سیستم تبدیل سازی بین معماری و رشته های دیگر مهندسی ساخت و ساز است. این سیستم خود تاکیدی است بر اهمیت آموزش رویت در معماری که در ادامه بیش تر در خصوص قابلیت های نرم افزار صحبت میکنیم .

نرم افزار مدل سازی رویت

تاریخچه نرم افزار رویت

این نرم افزار مدل سازی برای اولین بار در سال 1997 با عنوان نرم افزار اصلی Charles River Software منتشر شد. این شرکت در واقع متعلق به Leonid Raiz بود. این فرد اولین و شاخص ترین توسعه دهنده نرم افزار های تخصصی طراحی مکانیکی در آن دوره بود.
آن ها گرایش شدیدی نیز به مدل سازی پارامتریک در صنعت ساخت و ساز داشتند . از این رو سعی در ارائه یک نرم افزار کاربردی در این زمینه کردند. این نرم افزار اولیه در ادامه در سال 2000 به Revit Technology Corporation تغییر نام داد. همچنین به عنوان یک برنامه کامل و بسیار حرفه ای تر به دنیای فناوری معرفی شد.
در نهایت در سال 2002 این نرم افزار توسط شرکت توسعه دهنده نرم افزاری اتودسک خریداری شد. از آن زمان تاکنون نیز برنامه توسط این شرکت به روز رسانی و منتشر می شود. آخرین نسخه Autodesk Revit نیز در سال 2021 منتشر شده است. این برنامه روی ویندوز قابل نصب و استفاده است.

اهمیت آموزش رویت در معماری

نرم افزار رویت در چه حوزه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در کنار تاکید بر اهمیت آموزش رویت در معماری، اما این نرم افزار کاربردی و بسیار جذاب تنها متعلق به معماران و دنیای معماری نیست . بلکه قابلیت های آن موجب شده تا یک نرم افزار پر طرفدار در دیگر حوزه های تخصصی نیز محسوب شود.
در نتیجه علاوه بر معماران، طراحان، مهندسان MEP، مهندسان سازه، مهندسان عمران و مهندسان تاسیسات مختلف از دیگر گروه هایی هستند که به صورت گسترده از نرم افزار رویت در حرفه شان استفاده می کنند. مهندسان MEP در بخش طراحی تاسیسات صنعتی و ساختمانی از جمله بخش های مکانیکی و الکتریکی از نرم افزار رویت استفاده می کنند.

طراحی و مستند سازی با نرم افزار رویت

انواع کارایی های رویت در معماری

با توجه به اهمیت آموزش رویت در معماری، این موضوع اهمیت می یابد که اساسا این نرم افزار چگونه توسط معماران استفاده می شود . در واقع چه فرایند هایی به کمک این برنامه در حوزه معماری حرفه ای انجام می شود. در کل فرایند های مختلف زیر از جمله کار هایی است که با رویت در معماری می توان انجام داد:

طراحی و مستند سازی

به کمک این نرم افزار و ابزار هایی که دارد می توان عناصر هوشمند مانند دیوار ها، در ها و پنجره ها را قرار داد. این نرم افزار همچنین نقشه طبقات، ارتفاعات مختلف، بخش ها، برنامه ها و دیگر جزئیات را طراحی و مدل سازی می کند. در نهایت مستند ها به شکل نمایش های سه بعدی ایجاد و ارائه می شود.

اهمیت آموزش نرم افزار رویت در معماری

اهمیت آموزش رویت در معماری

این نرم افزار در کل یکی از لازمه های کار در معماری است. نرم افزار رویت با توجه به گستردگی کاربرد و قابلیت هایی که دارد، می تواند یک محیط مستقل و بسیار کاربردی برای معماران و دیگر متخصصان این حوزه فراهم کند.
اما فضای کاربری این نرم افزار نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد تا بتوان به صورت دقیق و کاملا حرفه ای از فضای این نرم افزار استفاده کرد .

نرم افزار رویت در معماری

آنالیز و ارزیابی داده ها

بخش دیگر کاری که معماران با این نرم افزار انجام می دهند، آنالیز داده ها است. از این طریق آن ها می توانند به بهینه سازی عملکرد ساختمان در همان اوایل مراحل طراحی کمک کنند. علاوه بر این اجرای برآورد هزینه ها و نظارت بر تغییرات صورت گرفته در عملکرد های مرتبط با پروژه در طول کار از دیگر فرایند هایی است که به واسطه آنالیز های انجام شده در رویت می توان انجام داد.

تجسم و تصویر سازی

ارائه رندر های واقع گرایانه ، از کار های صورت گرفته در رویت که می تواند نشان دهنده اهمیت آموزش رویت در معماری باشد . به کمک ابزار ها و قابلیت های این نرم افزار می توان طراحی هایی وابسته به واقعیت مجازی انجام داد . همچین اسناد را با نما های سه بعدی و پانورامایی به معرض نمایش درآورد.

اهمیت آموزش رویت در معماری

ایجاد یک هماهنگی و ارتباط بین رشته ای

این مورد به شاخصه BIM نرم افزار رویت برمی گردد و باز هم بر اهمیت آموزش رویت در معماری تاکید می کند. از آن جایی که این نرم افزار یک پلت فرم BIM است، می تواند داده های مورد نیاز در روند ساخت یک سازه را با دیگر حرفه های مربوطه نیز به اشتراک بگذارد .

به این ترتیب یک هماهنگی منظم را بین کار رشته های مختلف ایجاد کند. این سیستم زنجیره مانند می توانند تمامی کارکرد های رشته های مختلف در طول اجرای یک پروژه را به یک دیگروصل کند. از همه مهم تر این که رویت در واقع جریان کار تیمی را هماهنگ تر و یکپارچه تر می کند . همچنین با سازگاری با داده های تغییر یافته، این اطمینان را حاصل می کند که تمام بخش های پروژه با هم هماهنگ هستند و هیچ اختلالی وجود ندارد . قدرت رویت در صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی تیم طراحی و معماری است.

نمر افزار معماری رویت

طراحی و مدل سازی با نرم افزار رویت چه مزیت هایی دارد؟

به صورت کلی مزیت های نرم افزار رویت برای معماران شامل موارد زیر می شود . تنها نکته مهم در خصوص مزیت های این نرم افزار این است که رویت بیش تر مزیت های خود را به دلیل ادغام با مفهوم BIM ارائه می دهد:

اجزای پارامتری برنامه و پایگاه داده ای مجزا و یکپارچه

در واقع هر مولفه ای که در این نرم افزار ایجاد می شود، کیفیت های پارامتری آن محاسبه و ارزیابی می شود. این امر موجب ارتباط بین مدل های سه بعدی و دو بعدی خواهد شد. در واقع تمام داده ها برای ساخت یک مدل از یک پایگاه داده ای دریافت می شود و هر زمانی که تغییری در آن مدل ایجاد شود، تمامی داده ها به روز خواهد شد. علاوه بر این هر داده جدیدی که بارگذاری شود در کل مدل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اصلاح پذیری پویا نیز خود می تواند موجب صرفه جویی در زمان شود.

عدم نیاز به تکرار برخی از مدل های اولیه

چرا که نرم افزار طرح های اولیه را ارائه می دهد و با ایجاد برخی تغییرات می توان طرح جدیدی را ارائه داد.

نرم افزار مدل سازی رویت در معماری

از دیگر مزایای نرم افزار رویت در معماری

طراحی حرفه ای و فوق العاده لنداسکیپ با رویت

این نرم افزار BIM یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی لنداسکیپ است و می تواند تصاویر و مدل های واقع گرایانه ای از طراحی منظره با این نرم افزار انجام داد. تمام داده های مورد نیاز را برای مدل اولیه وارد کرده و سپس از این نتایج برای خلق مدلی نزدیک به واقعیت استفاده می شود.

طراحی بسیار حرفه ای و با کیفیت به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی سازه؛

یکی دیگر از موارد مهمی که اهمیت آموزش رویت در معماری را برجسته می کند این مزیت برنامه رویت است که می توان از آن برای طراحی سازه و تاسیسات همگام با محیط زیست و در راستای صرفه جویی کارامد انرژی استفاده کرد.
دستیابی به ساختمان هایی با مصرف انرژی پایدار و به صرفه یکی از مهم ترین نیاز های حال حاضر جهان محسوب می شود. مردم دنیا نیز بیش تر از همیشه از تاثیر ساختمان خود بر دنیای اطراف شان آگاهی دارند.

مزایای نرم فزار رویت در معماری

پایداری بیش تر در فرایند کاری و عدم نیاز به مستند سازی های کاغذی

• نرم افزار رویت در معماری و استفاده از آن نه تنها به پایداری بیش تر ساختمان ها و سازگاری آن ها با محیط زیست کمک می کند، بلکه منجر به پایداری بیش تر فرایند کار معماران نیز می شود.
این نرم افزار میزان نقشه های مورد نیاز برای اجرای پروژه را به حداقل می رساند. این امر به معنی چاپ کم تر و کاغذ بازی های کم تر در طول کار است. در صورت استفاده از رویت در معماری، دیگر نیاز چندانی به اسناد دستی نیست . چرا که نرم افزار رویت و پلتفرم BIM آن به صورت خودکار تمام اطلاعات مورد نیاز پروژه را ثبت کرده و به راحتی در دسترس قرار می دهد. حتی می توان با برچسب گذاری های کلید واژه های اصلی، دسترسی راحت تری نیز به اطلاعات مورد نیاز داشت.

• دسترسی به یک کتابخانه بزرگ؛ اگر پیش از این نیز از نرم افزار های طراحی دیجیتالی استفاده کرده باشید، خوب می دانید که اکثر این پلتفرم ها امکان دسترسی به مجموعه ای عظیم از مولفه ها و داده ها را می دهد که می توان از آن ها در ایجاد طرح های مختلف استفاده کرد.
بسیاری از معماران و مهندسان از این کتابخانه برای طراحی اجزای پایه ای خود استفاده می کنند. سپس با ویرایش آن ها و افزودن برخی جزئیات دیگر، طرح مخصوص به خود را ارائه می دهند. اهمیت آموزش رویت در معماری بر جنبه های مختلف بهبود فرایند کار تاکید دارد.

مزیت یادگیری نرم افزار رویت

آیا معماران باید کار با نرم افزار Revit را یاد بگیرند؟

این روز ها دنیای معماری بدون استفاده از نرم افزار های طراحی و مدل سازی غیر قابل تصور است. اما با وجود این همه نرم افزار، چرا بر اهمیت آموزش رویت در معماری تاکید می شود؟ پاسخ به این سوال ساده است.
در کنار تمام این مزیت های ، چرا معماران نباید از نرم افزاری که به صورت اختصاصی تر برای حوزه معماری طراحی شده ، استفاده کنند
معماران با آموزش رویت در معماری می توانند فرایند کار خود را بسیار دقیق تر و پیشرفته تر پیش ببرند .همچنین روند کاری خود را ساده تر کنند. بنابراین با توجه به اهمیت آموزش رویت در معماری افراد با گذراندن دوره های تخصصی آموزش رویت از مزیت های این نرم افزار استفاده کنند .

نرم افزار رویت و پلتفرم BIM
5/5 - (20 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه