رندر در منتال ری
رندر در منتال ری

رندر در منتال ری

مقدمه
در این مقاله مراحل پرداخت صحنه را همراه با نورپردازی عالی و ترکیب فوق العاده ای که در منتال ری ایجاد شده شرح خواهیم داد: اتاق نشیمن
آیا تابحال به این مطلب توجه کرده اید که چرا بعضی فضاهای داخلی در عکس ها جذاب تر از سایر فضاها هستند؟ راز اصلی آنها ترکیب فوق العاده و نورپردازی زیبا آنهاست.
در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.
البته نمی خواهیم مدل سازی را توضیح دهیم زیرا در آن صورت مقاله زیاد طولانی خواهد شد.
بیایید با پرداخت صحنه یا همان رندرکردن شروع کنیم.

تنظیمات و تعدیلات نوری

برای شروع صحنه را بازکرده و رندر mental ray را از لیست رندرهای موجودمان انتخاب می کنیم.
صحنه را باز کنید

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری

با کلیک بر روی F10 به سراغ تنظیمات رندر بروید.
در قسمت Assign Renderer دکمه Choose Renderer را فشار داده و mental ray را انتخاب کنید

پس از انتخاب رندر، شیدرهای mental ray و مواد در قسمت Material/Map Browser نمایان خواهند شد.
ماده ای به نام Arch & Design را انتخاب کنید و رنگ Diffuse را بدین ترتیب تغییر دهید: رنگ Diffuse RGB تقریبا 0,8 0,8 0,8 و سایر تغییراتی که در تصویر روبرو مبیبینید.
همچنین نباید فراموش کنید که Ambient Occlusion را در موادتان روشن نمایید.
بدین ترتیب سایه ها واقعی تر بنظر می رسند و در گوشه های صحنه تاریکی وضعیت واقعی تری خواهد گرفت.
در اینجا مقدار Max Distance را برابر با 3 متر قرار داده ایم.

تعدیلات نوری در رندر در منتال ری
رندر در منتال ری

تنظیمات رندر را باز کنید.
در قسمت Translator Options گزینه Material Override را فعال کرده و ماده خاکستری خود را در قسمت ماده قرار دهید.
بدین ترتیب تمام اشیای موجود در صحنه با یک ماده پر خواهند شد و شما بهتر می توانید نور پردازی را تنظیم کنید.
رندر سریع خواهد بود. مواد تمام اشیا در صحنه بعدا با جزئیات ظاهر خواهند شد.

پس از قراردادن ماده خاکستری در تمامی اشیا باید Daylight System را ایجاد کنیم.

اصلاح نور در رندر در منتال ری
تنظیمات مواد در رندر در منتال ری

سیستم day light

خورشید را بسازید. اگر از سمت مخالف بتابد، مشکلی نیست.
به تنظیمات system بروید مانند تصویر روبرو، موقعیت آنرا Manual بگذارید.
بعد از این مرحله بدون تنظیم زمان و تاریخ می توانیم خورشید را در هر جایی قرار دهید.

خورشید را مانند تصویر روبرو قرار دهید.

رندر در منتال ری
آموزش رندر در منتال ری

در حالیکه سیستم Daylight را ایجاد می کنید، 3ds Max به ما کمک خواهد کرد
تا طرح محیط mr Physical Sky را بیافزاییم. پذیرفته و ادامه دهید.

حالا که Daylight System ایجاد شد به سراغ پنجره ها می رویم.
باید داخل آنها mr Sky Portal قرار دهیم. این گزینه نزدیک به نورهای فوتومتریک قرار دارد.

رندر در منتال ری
ساخت جعبه در رندر در منتال ری

بر روی دکمه نشان داده شده در تصویر روبرو کلیک کرده و از تنظیمات استفاده کنید.

همانطور که می بینید، پرتال در سمت مخالف قرار گرفته است. پیکان باید در مسیر اتاق قرار بگیرد.
برای تغییر مسیر، Flip Light Flux Direction را روشن کنید.

رندر در منتال ری
امکانات رندر در منتال ری

انتخاب پرتال

مرحله بعد انتخاب پرتال و حرکت آن به سمت پنجره دوم با استفاده از shift است.
3ds Max چند نوع کپی کردن را در اختیارتان قرار می دهد شما Instance را انتخاب کنید.

بدین ترتیب نور روز را تنظیم کردیم. حالا باید آنرا تغییر دهیم.
F10 را بزنید و Final Gather را روشن کنید و Global Illumination (GI) را روشن نمایید.
تنظیمات در تصویر روبرو نمایش داده شدند. فراموش نکنید که کیفیت FG Precision Preset را کاهش دهید.

رندر در منتال ری
درخشندگی در رندر در منتال ری

رزولوشن تصویر را برابر با 450 x 338 پیکسل قرار دهید و رندر ازمایشی انجام دهید.

کلید 8 را بزنید و در تنظیمات Environment در قسمت Exposure Control گزینه mr Photographic Exposure Control را انتخاب نمایید.

رندر در منتال ری
افکت ها دررندر در منتال ری

بر روی رندر کلیک کنید تا این نتیجه را ببینید.

برای این رندر تنظیمات نورپردازی بعدی را دنبال کنید.

رندر در منتال ری
مراحل گام به گام رندر در منتال ری

اصلاح نور

همانطور که می بینید چیز خاصی بدست نیاوردیم. نور زشت و مات است.
برای اینکه نور بهتر شود باید کنترل Exposure را تغییر دهیم.
پس در مورد تنظیمات daylight system هم می توانید قسمت mr Sun Basic Parameters را خاموش کنید.

دوباره کلید 8 را بزنید و کنترل نور را مانند تصویر روبرو تغییر دهید.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری راحت

و این نتیجه کار ماست

این یکی جالب تر بنظر می رسد و نور روز طبیعی تر است. حالا تنظیمات نور کف را انجام می دهیم.
در نورپردازی مصنوعی از نورهای فوتومتریک را استفاده می کنیم.
بیایید این یکی را امتحان کنیم.

تنظیمات رندر در منتال ری
کلاس رندر در منتال ری

و آنرا در عوض لامپ در کف مانند تصویر روبرو قرار دهیم.

در تنظیمات نورپردازی قسمت Shadows>Ray traced shadows را روشن کنید و در Shape/Area Shadows شعاع دیسک را برابر با 30mm قرار دهید.

علامت کنترل در Light Shape Visible Rendering را روشن کرده و 64 نمونه را تنظیم کنید. با این تنظیمات می توانید سایه های واقعی زیبایی از لامپ داشته باشید.

چگونگی رندر در منتال ری
مراحل انجام رندر در منتال ری

و نتیجه این چنین خواهد بود.

لامپ نور سفیدی دارد اما ما می خواهیم بیشتر شبیه یک لامپ ساده باشد.
به همین دلیل باید دمای نور را پایین بیاوریم. همچنین نور خیلی زیاد است.
چنین نورپردازی را در هیچ دوربینی نمی توان دید.

بیایید تنظیمات نور فوتومتریک را باز کنیم و درجه و شدت آنرا تغییر دهیم.

رندر در منتال ری

نتیجه این چنین است

حالا بهتر شد. این نورپردازی ایده آل است.
نورها با ته رنگ نارنجی و آبی در تصویرسازی معماری بهترین ترکیب هستند.

جلوه های ویژه

می خواهیم جلوه های ویژه اضافه کنیم.
بنابراین به سراغ تنظیمات Render می رویم و در قسمت Camera Effects گزینه Output>DefaultOutputShader (Glare) را روشن می کنیم.
شیدر را با موس گرفته و روی Material Editor بیاورید و Instance را برای نوع کپی انتخاب کنید.

رندر در منتال ری 92
رندر در منتال ری 91

پشت پنجره ها plan شی را تنظیم کنید. این در واقع پس زمینه خواهد بود.

در Object Properties تیک قسمت های زیر را مانند تصویر روبرو بزنید.

رندر در منتال ری 90
بافت در رندر در منتال ری

و مواد Arch & Design را برای آن تنظیم کنید.
دوباره رندر را امتحان کنید تا این نتیجه ببینید.

برای رندر کردن سریع ماده خاکستری را برای تمام اشیا به غیر از زمینه انتخاب کردیم.

حالا تصویر زیبایی داریم. کمی تیرگی باعث می شود که عکس زنده تر بنظر برسد.
حالا به سراغ تنظیمات مواد می رویم.

رندر در منتال ری
ذخیره پروژه رندر در منتال ری

تنظیمات مواد

حال زمان آن فرا رسیده که به تنظیمات مواد اصلی که می خواهیم در صحنه استفاده کنیم، بپردازیم.
بیایید با جذاب ترین آنها شروع کنیم

قالی
همانطور که میبینید ساختار شبکه ای اش بسیار ساده است.

در قالی از ماده Arch & Design با تنظیمات روبرو استفاده کنید. طرح متراکم شده.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری 84
رندر در منتال ری 83

از بافت روبرو برای جابه جایی قالی استفاده کنید.

مبل
چارچوب مبل کمی سخت است. می خواهیم از دو ماده برای آن استفاده کنیم:
پارچه و چوب برای پایه هایش

رندر در منتال ری 81
رندر در منتال ری 80

به ماده پارچه نگاه کنید
در ردیف انتشار، زیر پارامترهای Ambient/ Reflective Occlusion دو نوع یکسان از پارچه را قرار دهید.

تنها تفاوت میان آنها این است که یکی تیره تر از دیگری است. تنظیمات را می توان در تصویر روبرو دید.

آموزش رایگان رندر در منتال ری
رندر در منتال ری

پارامترهای بعدی برای ambient Occlusion و bump خواهند بود.

حالا پایه های چوبی.

آموزش رندر در منتال ری
رندر در منتال ری

بیایید از طرح پارکت استفاده کنیم. تنظیمات را در تصویر روبرو می بینید.

تنظیمات برجستگی ها مانند روبرو است.

رندر در منتال ری 73
رندر در منتال ری 72
میز قهوه

مواد و قالب میز قهوه مانند بدین ترتیب است.

شیشه از جنس مواد Arch & Design است. ماده تمام شده را مانند تصویر روبرو انتخاب کنید.

رندر در منتال ری 71
رندر در منتال ری 70
مجله ها

می خواهیم مجله Arch & Design را ایجاد کنیم و زمان زیادی را برای تنظیم مواد صرف نکنیم.
پس از پلاستیک شیشه ای استفاده می کنیم.

قالب روزنامه این چنین خواهد بود.

رندر در منتال ری
پست پروداکشن رندر در منتال ری

تنظیمات را می توان در تصویر روبرو دید. صفحات را با همان مواد رنگ کنید و فقط توزیع رنگ را به سفید تغییر دهید.

جعبه روزنامه
این جعبه از چوب ساخته شده است. بیایید آنرا با ProMaterials رنگ کنیم.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری 43

قالب جعبه روزنامه

تنظیمات ProMaterial Hardwood را می توانید در تصویر روبرو ببینید.

رندر در منتال ری 42
رندر در منتال ری 41

همچنین از ماده دوم برای خود روزنامه استفاده کرده و آنرا حصیری کنید.

تنظیمات مواد روزنامه ها در تصویر روبرو  نشان داده شدند.

رندر در منتال ری 40
تنظیمات نهایی رندر در منتال ری
گل

بیایید مجددا از ماده Arch & Design برای گل استفاده کنیم.

و این هم قالب گل.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری
تنظیمات مواد رندر در منتال ری

تنظیماتی که می توانید در تصویر روبرو ببینید.

سایه های پنجره
برای سایه های پنجره ما از این مواد استفاده می کنیم.
پس از بررسی های مختلف بنظرم این ماده بهتر است.

رندر در منتال ری 32
رندر در منتال ری 31

قالب برای سایه های پنجره بدین شکل خواهد بود.

از بافت پارچه ای در طرح مواد استفاده کنید. پارامتر Ambient Occlusion را فراموش نکنید.

رندر در منتال ری
جلوه های ویژه رندر در منتال ری
اصلاح نور رندر در منتال ری

دیوارها
می خواهیم دیوارها گچ قدیمی بنظر برسند که رنگ شده اند.
دوباره از ماده Arch & Design استفاده می کنیم.

دیوارها این چنین بنظر می رسند.

رندر در منتال ری 26
رندر در منتال ری 23
رندر در منتال ری 22

تنظیمات انعکاس نور بدین ترتیب است.

مواد پارکت
مواد پارکتی که استفاده می کنیم مجددا Arch & Design است.

رندر در منتال ری 20
انتخاب پرتال رندر در منتال ری
تنظیمات رندر در منتال ری

تنظیمات بدین ترتیب است.

آباژور

باید از این سه ماده برای آباژور استفاده کنیم.
این مواد نورتاپ (پارچه ای)، پایه (فلزی) و سیم برق (پلاستیکی) هستند.

رندر در منتال ری
نحوه رندر در منتال ری

بیایید با ماده مورد علاقم Arch & Design شروع کنیم، بافت نورتاب.

این کار ساده است: رنگ همراه با کمی درخشندگی و برجستگی. می توانیم در تصاویر روبرو ببینیم.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری
رندر در منتال ری 16
آموزش رایگان رندر در منتال ری

برای فلز پایه از ماده ProMaterials استفاده کردیم.

ماده سیم های پلاستیکی Promaterials: Plastic/Vinyl است.

رندر در منتال ری 15

تنظیمات نهایی پرداخت صحنه

حالا زمان آن رسیده که تنظیمات پرداخت صحنه را انجام دهیم. در تصاویر زیر تنظیمات را می بینید.
این یکی آسان است، کمی برجستگی و شفافیت ورنگ. در تصاویر بالا تنظیمات مشخص است.
دکمه render را بزنید و منتظر نتیجه بمانید.

رندر در منتال ری
رندر در منتال ری
مراحل رندر در منتال ری چیست

پست پروداکشن

پس از ترکیب با کمک اقدامات پس از پردازش می توانید عکس را زیباتر کنید.
نتیجه ما این عکس است.

رندر در منتال ری 13
رندر در منتال ری 12

امکانات mental ray بسیار گسترده است و عکس نیازی به افکت بیشتری ندارد.
اما به نظر افزودن افکت های لنز بد نیست.
زیرا به عکس واقعیت بیشتری می بخشد.
همچنین عکس با افکت نور آبی در اطراف پنجره زیباتر خواهد بود برای اینکار تصویر را در Fusion باز کنید و از افکت SoftGlow استفاده کنید.

Polygon را بزنید و پنجره را مانند تصویر روبرو انتخاب کنید.
ماسک را در قسمتی که می خواهید افکت دیده شود بکشید.

رندر در منتال ری 11
مراحل رندر در منتال ری

گام بعدی محو کردن مرزهای ماسک است.
برای اینکار ایکون را زده و در تنظیمات اسلایدر Soft Edge را به سمت راست کشید تا به میزان محو بودن موردنظر برسید.

حالا برای پنجره دوم ماسک می گذاریم. باید به نتیجه زیر برسیم.

رندر در منتال ری 10
رندر در منتال ری 9

آیکون SoftGlow را زده و انرا مانند تصویر روبرو تغییر دهید.

در نهایت درخشش زیبایی را از پنجره ها خواهیم داشت.

رندر در منتال ری 8
رندر در منتال ری چیست

مجددا آیکون SoftGlow را فشار دهید و از این افکت برای کل تصویر استفاده کنید.
به گونه ای آنرا تنظیم کنید که در تصویرمان درخشش آبی روشن داشته باشیم.

تیک قرمز، سبز و آلفا را بردارید و اسلایدر Gain را به سمت راست حرکت دهید.
در تصویر روبرو می توانید نتیجه را روی سمت راست بدون افکت و در سمت راست همراه با افکت ببینید.

رندر در منتال ری 6
رندر در منتال ری 5

سپس آیکون Sharpen را برای افزودن شفافیت بیشتر به عکس فشار دهید و نتیجه را ذخیره کنید.

Fusion را بسته و عکس را در فتوشاپ باز کنید.

رندر در منتال ری 4
آموزش رندر در منتال ری
می خواهیم از Magic Bullet Photo Looks استفاده کنید.

از افکت Anamorphic Flare همراه با تنظیمات زیر استفاده کنید.
نوری که ایجاد می شود مانند دوربین واقعی است.

گام بعدی استفاده از افکت Vignette و افزودن کمی تیرگی به گوشه های عکس است.
می توانید تمام تنظیمات لازم را در تصویر روبرو ببینید.

رندر در منتال ری 3
رندر در منتال ری 2

حالا می خواهیم از افکت جذابی به نام Shutter Streak استفاده کنیم.
این افکت در قسمت هایی بالا و پایین عکس به ما کمی نور می دهد.

از افکت Chromatic Aberration استفاده خواهیم کرد و تصویر روبرو را داریم.
در این تصویر رزولوشن بالا تقریبا بی اهمیت است اما واقعیت بیشتری به کار ما می دهد.

رندر در منتال ری 1
رندر در منتال ری

Ok را زده و عکس را ذخیره کنید. نتیجه نهایی چنین است.

و بدین ترتیب درس ما به پایان می رسد. موفق باشید.

پایان بخش :

رندر در منتال ری و نحوه آن