Ambient Occlusion

ایجاد Ambient Occlusion در تری دی مکس

مقدمه
Ambient occlusion به رندرهای شما واقعیت جذابی را می افزایند
اما تنظیم آنها در Max به ویژه اگر در حال ترکیب شیدرهای منتال ری و استاندارد باشید، بسیار سخت است.
می توانید با استفاده از نور افکت ambient occlusion را ایجاد کنید،
اما سرعت پرداخت صحنه پایین می اید و منظره جالبی را ایجاد نمی کند.

بنابراین اگر می خواهید دچار چنین مشکلاتی نشوید، می توانید
در گزینه های رندر از یک ماده اصلی استفاده کنید، این کار هم سریعتر است و هم به شما ambient occlusion مناسبی می بخشد.
به عنوان یک مرحله مجزا می توانید بدون اینکه مابقی صحنه درگیر شود این افکت را کم و زیاد کنید.
لطفا دقت داشته باشید که در این مقاله از 3ds Max 2011 و فوتوشاپ CS5 استفاده می شود.
نسخه های جدیدتر هم خوب هستند اما ممکن است کمی تفاوت داشته باشند.

ایجاد Ambient Occlusion

Ambient Occlusion 1
Ambient Occlusion

گام 1: ایجاد یک ماده mental ray

  • اول از همه بایدمطمئن شوید که mental ray را در منوی Render Setup قرار داده اید
    (F10) را بزنید.

  • سپس Material Editor را باز کنید (M را فشار دهید) و ماده خالی را انتخاب نمایید.
    نام جدیدی مانند AO Material به آن بدهید و بر روی دکمه Standard کلیک کنید
    تا شیدر Mental ray را در Material/Map Browser انتخاب کنید.
آموزش رایگان ساخت Ambient Occlusion
Ambient Occlusion
  • حالا باید شیدر mental ray را ببینید.
    زیرا basic shaders روی پارامتر Surface کلیک کرده و Ambient/ Reflective Occlusion را در Material/Map Browser انتخاب کنید.

  •  شیدر باید ظاهری این چنینی داشته باشد.
آموزش ساخت Ambient Occlusion
Ambient Occlusion
Ambient Occlusion در تی ری دی مکس

  • مرحله 2: تنظیم برای رندر

    • منوی Render Setup (F10)را باز کنید، بر روی زبانه Processing کلیک کرده،
      گزینه Material Override را پیدا کرده و Enable کنید.
      می توانید حالا ماده ایجاد شده را کشیده و بر روی Material:None قرار دهید.
      Instance را انتخاب کنید تا وقتی در تنظیمات تغییری ایجاد می شود،
      به روزرسانی صورت گیرد.

  • بر روی Render کلیک کنید.
Ambient Occlusion
Ambient Occlusion
  •  احتمالا رندر کم و بیش سفیدی را می بینید.
    مقدار تعیین شده برای ماده برای کاری که ما می خواهیم انجام دهیم مناسب نیست.
    لطفا دقت کنید اگر رندر سیاه است، کنترل نوردهی خود را در وضعیت No Exposure Control در رندر قرار دهید.
    مقدار Max Distance را پیدا کرده و آنرا در 100 قرار دهید.
    مجددا رندر کنید.
  • مقدارها را بالا و پایین کنید تا به کیفیت موردنظر برسید.
    نمونه های با مقدار بیشتر را برای کاهش قرمزدانه ها اضافه کنید،
    فقط بخاطر داشته باشید که این کار زمان رندر را افزایش می دهید.
    وقتی از نتیجه رضایت پیدا کردید آنرا در فتوشاپ باز کنید.
Ambient Occlusion

  • گام 3: افزودن لایه AO در فتوشاپ

    • برای اینکه لایه Ambient Occlusion تاریک نشود،
      ممکن است بخواهید قبل از اینکه وارد عکس شود آنرا تغییر دهید.
      تغییر خودکار سریع می تواند نتیجه دهد.
مراحل ساخت Ambient Occlusion
Create Ambient Occlusion
  • حالا تمام کاری که باید انجام دهید کشیدن لایه Ambient Occlusion به بالای رندر نهایی و انتخاب Multiply است.
    حالا Ambient Occlusion دارید که تغییر در آن بسیار ساده و سریع است.
  • نتیجه نهایی را در تصویر روبرو می بینید.
ایجاد Ambient Occlusion
Ambient Occlusion چیست
  • و برای مقایسه رندر قبل از Ambient Occlusion بکار رفته است.