مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

ساخت متریال مو در تری دی مکس

آموزش ساخت متریال مو و خز در وی ری

فهرست عناوین

آموزش ساخت متریال مو و خز در وی ری

امروز میخواهیم با استفاده از V-Ray، Ornatrix و Hair Farm، به ساخت متریال مو در 3ds Max بپردازیم. امروز قصد داریم به طور مختصر، ابزارهای مو و خز را در 3ds Max بررسی کنیم و سپس، به طور ویژه به نحوه بکارگیری این ابزار با ابزار V-Ray Hair & Fur بپردازیم. گروه Chaos Group توانسته است گام بزرگی در جهت بهبود موتور رندرینگ خود بردارد، و مو و خز را تا حد ممکن، واقع گرایانه رندر کند. ابزارهای آنها، با تمام افزونه ها و فرمت های اصلی مو، شامل Ornatrix و Hair Farm، سازگار می باشد، اما شما می توانید آن را با 3ds Max Hair & Fur و همچنین V-Ray Fur استفاده کنید، که ما هم امروز همین کار را انجام می دهیم.

آموزش ساخت متریال مو و خز در وی ری

انواع روش های ساخت متریال مو و خز

بدون افزونه های اضافی، دو روش اصلی برای ساخت متریال مو و خز در 3ds Max وجود دارد. اولین روش، استفاده از اصلاح کننده ای است که در 3ds Max قرار دارد. نام این اصلاح کننده، Hair & Fur است. اگر می خواهید همه کارها را با استفاده از محصولات بومی Chaos Group انجام دهید، می توانید از V-Ray fur object type در پنل create در نرم افزار 3ds Max استفاده کنید. ما هر دو این گزینه ها را در چند مرحله بعد، بررسی خواهیم کرد. این اصلاح کننده را می توانید در گزینه های قسمت World Space Modifiers بیابید

4ساخت متریال مو در وی ری
انواع روش های ساخت متریال مو و خز

شئ اصلی خود را بسازید

صرفنظر از اینکه از چه گزینه ای برای مو استفاده می کنید، نیاز به یک شی اصلی (مبنا) دارید تا مو را روی آن قرار دهید. پس اگر بخواهید یک فرش درست کنید، شی اصلی شما احتمالا یک صفحه خواهد بود، یا اگر قرار است موی یک شخص باشد، شی اصلی، سر انسان می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که شیء اصلی، در واقع نباید شیئی باشد که مو از آن بیرون می آید. مثلا سر شما، از مجموعه ای انبوه از چند ضلعی ها تشکیل شده است، و این باعث می شود که استفاده از مو روی آن، دردسرساز شود. اگر اینگونه است، از یک جایگزین با تراکم کم تر استفاده کنید. برای استفاده از مو / خز، شیء اصلی خود تعیین کنید

ساخت شی با وی ری

اصلاح کننده 3ds Max Hair & Fur

شیء خود را انتخاب کنید و اصلاح کننده ی 3ds Max Hair & Fur را اعمال نمایید. این اصلاح کننده ، یک مجموعه عمومی از رشته های مو به شما ارائه می دهد که اگر رندر را فشار دهید، قابل مشاهده نخواهد بود! ابتدا باید با فشار دادن کلید 8 و تغییر زبانه، به قسمت «Effects» بروید. ” Hair and Fur” خودتان را انتخاب کنید و در قسمت ” Hair and Fur”، ” Hairs” را به “mr prim” تنظیم کنید. این کار باید موثر باشد. موهای شما فقط در صورتی رندر می شود که پارامتر توصیف شده را در زبانه Effects را تغییر دهید

اصلاح کننده 3ds Max Hair & Fur در وی ری
اصلاح کننده 3ds Max Hair & Fur در وی ری

طراحی ظاهر

این اصلاح کننده، دارای ابزارهای واقعا عالی برای طراحی ظاهر مو می باشد که متاسفانه همراه با گزینه V-Ray Fur در دسترس نیستند. اصلاح کننده ی خود را انتخاب کنید و به قسمت Styling بروید. روی Style Hair کلیک کنید و متوجه خواهید شد که تمام دکمه ها فعال می شوند. می توانید مو را برس بکشید یا حتی به موها مدل بدهید! برای اینکه ظاهر دقیق تری داشته باشید، می توانید تک تک رشته های مو را انتخاب کنید و سبک خود را فقط روی آن ها اعمال کنید. حتی می توانید به مدل خود، مدل مو بدهید!

طراحی ظاهر انسان در وی ری

متریال V-Ray Hair

حالا می توانیم از یکی از متریال های V-Ray استفاده کنیم. گروه Chaos Group، ماده ی “VRayHair” مخصوص به خود را به ما ارائه داده است که به منظور استفاده با موتور رندرینگ V-Ray بهینه سازی شده است. عالی است. از قسمت V-Ray materials در material editor، ماده را ایجاد کنید و مقدار پیش فرض را روی ‘ Red shiny’ (قرمز براق) قرار دهید. برای اینکه آن را به موها اعمال کنید، موهای خود را انتخاب کنید و به قسمت ” mr Parameters” بروید. ” Apply mr Shader” را بررسی کنید و جنس موی خود را در اسلات قرار دهید. اگر ماده ی V-Ray را به این روش اعمال نکنید، در آن صورت، اصلاح کننده، اطلاعات خود را از قسمت “Material Parameters” می گیرد

متریال V-Ray Hair
ساخت شی با وی ری

شخصی سازی جنس مو

وقتی صفحه مربوط به ماده (جنس) مو باز می شود، متوجه خواهید شد که V-Ray، برای ما امکان کنترل پراکندگی (diffuse)، آینه ای اولیه و آینه ای ثانویه (primary specular و secondary specular)، و همچنین انتقال را فراهم می کند. اگر روی مؤلفه انتقال (transmission) تمرکز کنیم، طبق فایل های help نرم افزار، این مؤلفه “متناظر با نوری است که از سطح پشتی رشته های مو منعکس می شود”. مقدار 1، رنگ کامل را اعمال خواهد کرد، در حالیکه مقادیر کاهشی، تاثیر رنگ را کاهش می-دهند. همچنین می توانید طول و عرض ظاهر براق مو را هم تنظیم کنید. ویژگی بسیار جالبی است!

شخصی سازی جنس مو با وی ری

معرفی V-Ray Fur

جایگزین اصلاح کننده ی 3ds Max، نوع V-Ray Fur است. برای استفاده از این ویژگی، شیء اصلی خود را انتخاب کنید، به پانل create بروید و از لیست کشویی، «V-Ray» را انتخاب کنید. “VRayFur” را انتخاب کنید و ملاحظه خواهید کرد که خز، روی جسم شما قرار می گیرد. در این صفحه ی ناهموار، تنظیمات پیش فرض برای فرش یا قالیچه ی پرزدار، به خوبی جواب می دهد. شما می-توانید طول، ضخامت، خمیدگی و غیره را تنظیم کنید، و همچنین موقعیت را بر اساس شناسه ی ماده، تعیین نمایید. V-Ray Fur برای فرش، قالیچه و هر چیز پرزداری مانند فرشی که در تصویر است، به خوبی جواب می دهد.

معرفی V-Ray Fur
معرفی V-Ray Fur

معرفی قسمت طراحی ظاهر V-Ray Fur

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، گزینه های طراحی ظاهر V-Ray برای یک کاربر معمولی، نسبتاً پیچیده هستند. در 3ds Max، ابزارهای طراحی ظاهر تعاملی وجود دارد که فرایند را بسیار طبیعی جلوه می-دهند. از سوی دیگر، V-Ray برای تنظیم طول، خمیدگی، ضخامت رشته ها و غیره، دارای راه حلی مبتنی بر “نقشه” است. هم گزینه ی خمیدگی و هم گزینه ی جهت اولیه، از نقشه های RGB استفاده می کنند، که به موجب آن، مؤلفه قرمز، در امتداد جهت بافت u، آفست محسوب می شود و مؤلفه سبز در جهت بافت v، آفست است، و مؤلفه آبی در امتداد نرمال سطح، آفست محسوب می شود. سایر گزینه ها، نقشه های تکی ساده هستند. V-Ray یک راه حل مبتنی بر نقشه برای طراحی ظاهر ارائه می دهد

معرفی قسمت طراحی ظاهر V-Ray Fur

قابلیت های V-Ray Fur

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، گزینه های طراحی ظاهر V-Ray برای یک کاربر معمولی، نسبتاً پیچیده هستند. در 3ds Max، ابزارهای طراحی ظاهر تعاملی وجود دارد که فرایند را بسیار طبیعی جلوه می-دهند. از سوی دیگر، V-Ray برای تنظیم طول، خمیدگی، ضخامت رشته ها و غیره، دارای راه حلی مبتنی بر “نقشه” است. هم گزینه ی خمیدگی و هم گزینه ی جهت اولیه، از نقشه های RGB استفاده می کنند، که به موجب آن، مؤلفه قرمز، در امتداد جهت بافت u، آفست محسوب می شود و مؤلفه سبز در جهت بافت v، آفست است، و مؤلفه آبی در امتداد نرمال سطح، آفست محسوب می شود. سایر گزینه ها، نقشه های تکی ساده هستند. V- ray یک راه حل مبتنی بر نقشه برای طراحی ظاهر ارائه می دهد

1ساخت متریال مو در وی ری

طراحی ظاهر V-Ray Fur در عمل

هدف استفاده از V-Ray Fur، به خصوص در مورد قالیچه ها، این است که بتوانیم تمام رشته ها را در جهت مشخص شانه کنیم. شما می توانید این کار را با قرار دادن یک نقشه RGB در اسلات ‘Bend direction map’ انجام دهید. نرم افزار 3ds max دارای یک نقشه دستی RGB Tint است که می توانید آن را در این اسلات قرار دهید. متوجه خواهید شد که تمام موها، در جهت یکنواخت تری خم می شوند. برای اینکه ظاهر سفارشی تری داشته باشید، باید یک نقشه RGB سفارشی ایجاد کنید و آن را قرار دهید. یک نقشه رنگی RGB ساده می تواند به شما قالیچه ای بدهد که تمام رشته های آن در یک جهت یکنواخت خم شده باشند.

9ساخت متریال مو در وی ری

نتیجه

امیدواریم که این مقاله، یک دید کلی در مورد امکانات ساخت متریال مو و نحوه اتصال V-Ray به آن، به شما بدهد. اساسا گزینه های متعددی برای ساخت موی واقعی وجود دارد (3ds Max، V-Ray، Ornatrix و غیره) و V-Ray ، یک VRayHairMtl سفارشی ارائه می دهد که قدرت بیشتری از ظاهر مو به شما نشان می دهد. این ماده برای استفاده با موتور رندر V-Ray نیز بهینه سازی شده است، بنابراین اگر بخواهید همه چیز را بهینه نگه دارید، گزینه ای عالی است. بهتر است که خودتان امتحان کنید، فایل های help را بررسی کنید و برخی از آموزش های دیگر ما ، در تصویرگران پویا اندیش را نیز دنبال کنید. آزمایش با تنظیمات مختلف، بهترین راه برای درک کارایی این ابزار است

پایان بخش :

ساخت متریال مو در وی ری

5/5 - (12 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه