مشاوره رایگان دوره های آموزشی : ( خط ویـــژه ) 110 111 28  – ( 021 )

مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

فهرست عناوین

ساخت یک اتاق خواب کلاسیک با استفاده از ویژگی های 3DTOTAL 

در این بخش سعی داریم به صورت مختصر مراحل مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس را توضیح دهیم. در اینجا از 3ds Max برای آماده سازی عکس و از VRay به عنوان پرداخت کننده صحنه استفاده شده است. همچنین برای ایجاد بافت و افزودن جزئیات نهایی در پایان کار فتوشاپ را بکار شده است. همیشه در کار بر روی عکس بهتر است که با الگوها شروع کرد زیرا منبع الهام بخش و ارزشمندی تلقی می شوند.

تصویر 1: عکس های مرجع

مدل سازی

بیشتر مدل سازی ها در صحنه با برگرداندن باکس ها به چندگانه های قابل ادیت انجام شده اند، برای این کار از زبانه و تراش دهنده های مختلف استفاده می شود تا زبانه ها با توجه به ضخامت موردنظر پرداخت گردند. پس از اینکه پرسپکتیو مشخص شد و شما از عکس مرجع برای تعیین وضعیت پنجره ها استفاده کردید، شروع به شکل دادن به اشیا کرده و آنها را از شکل های ساده بسازید.

هر شی به روش مختلفی ساخته می شود \\ مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

برای مثال لامپ ها با یک تخته ساخته شده و سپس تراش های لازم داده می شود تا تخته ها شیب دار شوند. (تصویر 2). برای چارچوب ها و آینه ها، نواره های مستطیلی شکل برجسته ایجادکرده و سپس آنها را به شکل چندگانه قابل ادیت درآوردید. صورت اولیه را انتخاب کرده و ضمیمه ای را ایجاد کنید که اندازه چارچوب را مشخص می کند. در نهایت گوشه چارچوب و بیرون زدگی هایش را انتخاب کنید.

برای اسپیکرها، یک باکس و تکه ای پارچه را انتخاب کنید. سپس از اشکال ساده مانند استوانه آنها را به چندگانه قابل ادیت تبدیل نمایید. میزها با تبدیل به Editable Poly و این طرف و آنطرف کردن بردارها ساخته شدند. شومینه با باکس، استوانه و صفحه ای برای شیشه ساخته شده. مثل قبل آنرا به Editable Poly تبدیل کنید و از Boolean ترکیب شده برای ایجاد حفره ای در ماسک و کمی گودی قبل از MeshSmooth استفاده نمایید. قرنیزها با تخته ساخته شدند و شما در نهایت از Loft استفاده میکنید. قفسه ها با تخته ساخته شده و سپس Loft به آن افزوده شده است.

برای پرده ها، صفحه ای با چند قسمت استفاده شده است. از مادیفایر wave برای تاثیرگذاری بر روی بردارهای منتخب استفاده شده سپس مادیفایر MeshSmooth بکار برده شده و در نهایت به Editable Poly وارد شده تا جزئیات کامل شوند. چند بردار را با دست حرکت دهید و از Box FFD برای تغییر شکل و ظاهر یک پرده از دیگری استفاده کنید. برای قالی از گزینه V-Ray Fur استفاده کنید زیرا راه ساده ای برای ساخت تمام انواع سطوح است.

تصویر 2

در اینجا از این پارامترها استفاده شده است:

  • طول: 1cm
  • ضخامت: 0.1cm
  • گرانش: -7.62cm
  • خمیدگی: 1
  • واریانس مسیر: 0.15
  • واریانس طول: 0.7
  • واریانس ضخامت: 0.3
  • توزیع بر اساس محل: 1.2

با تکمیل شدن بیشتر کار مدل سازی، همه چیز به Editable Poly تبدیل می شود. من تقریبا تمام مدل ها را انجام دادم به غیر از چند نمونه در کتابخانه (تصویر3).

تصویر 3

نوردهی و پرداخت صحنه \\ مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

همه می دانند که نورپردازی مرحله بسیار مهمی است. در اینجا سایه ها، رنگ ها و انعکاس های متعددی از نور دیده می شود بنابراین قبل از تنظیم نورهایتان، چند آزمایش انجام دهید. شرایط نهایی باید مانند تصویر 3 باشد:

  • نور هدف جهت گیری شده: تقلیدکننده خورشید و سایه ها
  • اولین نور VRay- شفافیت بیشتر در ورودی آفتابگیر
  • دومین نور VRay
  • Omni Light: بدین ترتیب گوشه های اتاق کاملا تاریک نخواهد بود
  • Vray Light Sphere- نارنجی تا افکت آتش بر روی زمین پارکت را نشان دهد
  • سومین نور Vray- پر کننده نور در گوشه ها

همیشه بخاطر داشته باشید که آمارهای مربوط به دوربین فیزیکی بستگی به میزان نور و میزان نور نیز بستگی به آمارها و مقدارهای تعیین شده در دوربین دارد. در اینجا از پارامترهای زیر استفاده شده (تصویر 4).

تصویر 4

سپس از دو ورودی رندر استفاده شده: رندر معمولی و Ambient Occlusion (AO). پارامترها برای رندر معمولی بدین قرارند (تصویر5). برای اجرای ورودی AO، ماده جدیدی را ایجاد کنید

تصویر

تنظیمات کلی \\ مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

در ادامه ی بخش مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس ،نورهای تمام صحنه، نورافکن غیرمستقیم (GI) و محیط را خاموش کنید. برای ترکیب رنگ ها Linear Multiply همراه با گاما 2.2 را انتخاب کردم و در محیط رنگ اصلی را سفید قرار دادم. باید بخاطر داشته باشید که اگر از دوربین فیزیکی استفاده می کنید، لازم است نورپردازی را خاموش کرده و قبل از رندرکردن همه چیز را آماده کنید. دراینجا سه مرحله AO را انجام داده شده، یکی برای صحنه کامل، یکی برای شمع ها و آخری برای قاب های عکس. در مرحله پس از تولید می توان وارد فتوشاپ شد و لایه ها را انتخاب و جدا کرد.

مدلسازی اتاق خواب
تصویر 6 تنظیمات کلی

در مرحله پس از تولید یا همان پست پروداکشن ، درخشندگی، تضاد و تعادل رنگ و غیره را با لایه Object ID میتوانید تغییر دهید تا سریعتر ناحیه موردنظر را انتخاب کنید. سپس عکس را دوتا کرده و درخشندگی، تضاد رنگ و مقدار اشباع نشدن آنرا افزایش دهید.
لایه دوم را در حالت Linear Didge برابر با 10% قرار دهید.

مدلسازی اتاق خواب
تصویر 8- مدل اتاق \ تصویر 9- صحنه دارای بافت

افکت نور در اثر گرما را بر روی آتش و پنجره ها اعمال کرده، سپس Ambient Occlusion ) AO) را اضافه کرده و میزان تار بودن را به بیش از 35% تغییر دهید. در ادامه تار بودن اشیا را با جدا کردن لایه ها ممکن خواهید ساخت. و در نهایت انحراف رنگ ها و وینیتینگ را ایجاد کنید. در اینجا رندرهای انجام شده قبل از مرحله پس از تولید را می بینید (تصویر 14-17).

تصویر 10-  رندر Occlusion اتاق \ تصویر 11- طرح سایه – نورپردازی- برجستگی

و این هم عکس نهایی (تصویر 12).

مدلسازی اتاق خواب
تصویر 12 تصویر نهایی

ممنون که با این بخش از آموزشگاه تری دی مکس همراه بودید

پایان بخش :

مدلسازی اتاق خواب در تری دی مکس

5/5 - (9 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی معماری و دکوراسیون آموزشگاه پویااندیش
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه